top of page

De Kinderombudsman

Professionals

Probleem met de gemeente?

Iedere werkdag van 9 tot 12 uur

020-625 9999

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Instagram

home

Publicaties

Contact

Info

Dien een klacht in

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Info.

Over de Kinderombudsman.

Kinderen hebben rechten en de kinderombudsman wil ervoor zorgen dat die worden nageleefd. En dat er beter wordt geluisterd naar kinderen en jongeren. Want er wordt nog veel te vaak over hen gepraat in plaats van met hen. Terwijl kinderen en jongeren vaak heel goed weten wat het beste voor hen is.

De kinderombudsman Amsterdam en haar team geven advies en doen onderzoek naar  klachten van kinderen en jongeren over allerlei zaken die belangrijk zijn voor hen. Zoals de gemeente, jeugdhulp, school. En we proberen om die problemen samen met de betrokken instanties op te lossen. Kinderen en jongeren kunnen ons bellen of appen maar als ze dat niet (zelf) kunnen mogen ook ouders, verzorgers en professionals contact met ons opnemen.

De Kinderombudsman Metropool Amsterdam behandelt klachten over Amsterdam, Almere, Amstelveen, Zaanstad, Diemen, Waterland, Landsmeer en Ouder-Amstel.

Eigen onderzoek

 

Soms horen we dingen waar we ons ongerust over maken. Bijvoorbeeld dat er te weinig huizen zijn om alle kinderen een goed thuis te kunnen geven. Soms doen we onderzoek naar zulke problemen. Dan kijken we naar wat er allemaal speelt en welke oplossingen denkbaar zijn. Daarover gaan we dan weer in gesprek met de gemeente. Vaak komen we dan samen een stukje verder.

 

Wij zijn onafhankelijk

De kinderombudsman is volledig onafhankelijk. Dat betekent dat we niet werken in opdracht van organisaties of instellingen. Wij kijken alleen naar het belang van kinderen en jongeren.

 

Ook goed om te weten: het werk van de kinderombudsman kost je niets, het is altijd gratis.

 

Niet zeker of je bij ons terecht kan? Stuur ons gerust een berichtje of bel ons even. We helpen je graag verder.

Wat doen we niet?

Sommige dingen mogen we niet. Zo kunnen wij weinig doen aan klachten die gaan over woningcorporaties of niet-gemeentelijke instanties zoals de politie. Ook als een klacht gaat over politieke besluiten of als een rechter al uitspraak heeft gedaan, kunnen wij meestal niet veel voor je betekenen. We kunnen dan wel meedenken over wie je wel zou kunnen helpen.

Over de kinderombudsman

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

De kinderombudsman.

Anne Martien van der Does is de kinderombudsman. Ze is ook de plaatsvervangend ombudsman voor de Metropool Amsterdam. Dus niet alleen voor Amsterdam, maar ook voor Amstelveen, Diemen, Almere, Zaanstad, Landsmeer, Waterland en Ouder-Amstel. Ze behandelt met haar team alle vragen en klachten die over Jeugd en Zorg gaan.

 

Na haar studie heeft Anne Martien verschillende juridische banen gehad. In 1996 werd ze rechter. Als (kinder)rechter heeft ze vaak gezien dat het recht niet altijd antwoord geeft op de vragen waar kinderen en hun ouders mee worstelen. Vooral als het over problemen gaat waarbij grote en machtige overheidsorganisaties, zoals bijvoorbeeld de gemeente, zijn betrokken. Als kinderombudsman kan ze kinderen vaak beter helpen dan als rechter. Omdat ze als kinderombudsman vaak voor praktische oplossingen kan zorgen zonder zich aan de letter van de wet te moeten houden. Ze wil hulp bieden aan kinderen die zijn vastgelopen in problemen en hindernissen voor hen wegnemen. Maar ook volwassenen die knel zitten tussen verschillende overheidsinstanties en professionals die vastlopen in het systeem kunnen bij haar terecht.

 

Anne Martien is als rechter met buitengewoon (onbetaald) verlof. Eens per maand doet ze een zitting als kinderrechter in Rotterdam (bezoldigd). Bij de Stichting Studiecentrum Rechtspleging (een opleidingsinstituut voor de rechterlijke macht) geeft ze kinderrechters les over wat de

Kinderombudsman voor kinderen kan betekenen (bezoldigd). Ook zit ze in het bestuur van het KinderBeestFeest in Amsterdam, een jaarlijks evenement voor zieke en gehandicapte kinderen in Artis (onbezoldigd).

 

Anne Martien is getrouwd en moeder van vijf volwassen kinderen.

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Voor wie is de kinderombudsman er?

Ieder kind, elke jongere en elke ouder of verzorger, of professional die te maken heeft met kinderen kan ons inschakelen. De kinderombudsman zorgt ervoor dat er geluisterd wordt naar kinderen. Je kan ons bellen, mailen, appen of een berichtje sturen via het klachtenformulier op onze website. Je kunt ook bij ons langskomen, zodat je meteen vragen kan stellen of klachten kan bespreken met onze onderzoekers. 

Wat de kinderombudsman allemaal kan, mag en moet doen kun je nalezen in een aantal codes en regelingen.

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Contact opnemen

Vind je dat jouw rechten worden geschonden? Heb je een vraag over kinderrechten? Of wil je een klacht indienen? De Kinderombudsman helpt je graag. Kijk hier hoe je contact met ons opneemt.

 

Via WhatsApp: 0642198215

Via het algemeen nummer van de Ombudsman Metropool Amsterdam: 020-6259999 (ma-vr 09:00 - 12:00)

Via e-mail: info@ombudsmanmetropool.nl

Via het online contactformulier

Je kunt ook langskomen op ons inloopspreekuur op de dinsdagochtend van 9:30 uur tot 11:30 uur. Meer informatie over onze inloopspreekuren vind je hier. Ons kantoor bevindt zich in hetzelfde gebouw als die van de Ombudsman Metropool Amsterdam.

Bezoekadres:

Jacob Bontiusplaats 9

1018 LL Amsterdam

bottom of page