top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Handhaving.

Boete, wegslepen auto, geluidsoverlast, boa.

Werk & Inkomen.

Uitkering, (bijzondere) bijstand, armoedevoorziening.

Wonen & Buren.

Urgentieverklaring, overlast, huisvesting, vergunning, briefadres.

Belastingen.

Combi-aanslag, kwijtschelding, WOZ-beschikking.

Jeugdzorg.

Jeugdbescherming, jeugdhulp, onderwijs, kinderrechten.

Parkeren.

Parkeervergunning, naheffingsaanslag, gehandicaptenparkeerplaats, wachtlijst.

Stadsloket.

Paspoort, ID-kaart, rijbewijs, inschrijving, bereikbaarheid.

Zorg.

Wmo, indicatiestelling, PGB, traplift, voorzieningen.

Schulden.

Schuldhulpverleners, curator, schuldsanering, minnelijk traject, WSNP, Kredietbank.

Jeugdzorg.

Jeugdbescherming, jeugdhulp, onderwijs, kinderrechten.

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Info.

Hoe werkt het?

 

Je kunt bij ons terecht als je niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente met jou is omgegaan. Je moet de klacht wel eerst bij de gemeente indienen zodat die fouten kan herstellen. Ben je daarna nog niet tevreden? Of heb je na 6 weken nog geen reactie ontvangen? Dan kun je ons om hulp vragen. We zijn onafhankelijk en aan niemand ondergeschikt en onze hulp is gratis. We behandelen klachten over de gemeenten Amsterdam, Almere, Amstelveen, Diemen, Zaanstad, Amstelveen, Landsmeer, Waterland en Ouder-Amstel.

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

  • De klacht moet eerst bij gemeente of instantie zelf worden ingediend. De gemeente of instantie heeft 6 weken de tijd om te reageren. 

  • De klacht moet gaan over een gemeente of instantie die bij ons is aangesloten: Amsterdam, Almere, Amstelveen, Diemen, Landsmeer, Waterland, Ouder Amstel of Zaanstad. Je kunt met een klacht over een andere gemeente terecht bij een andere ombudsman. Wij kunnen ook geen klachten behandelen over landelijke organisaties, zoals de Politie, het UWV, de (Rijks)Belastingdienst of DUO.  Op de site van de Nationale ombudsman kun je zien wie je wel kan helpen.

  • Een klacht moet kortgeleden hebben plaatsgevonden. Klachten die langer dan een jaar geleden speelden nemen wij meestal niet in behandeling omdat het lastig is om na langere tijd de feiten te achterhalen.

  • De klacht moet kunnen leiden tot een oplossing. Je moet er dus voor open staan om informatie te delen met de gemeente of instantie waarover je klacht gaat. Als het probleem volgens ons onoplosbaar is kunnen we je vragen om het te laten rusten.

  • Een klacht moet over een individueel probleem gaan. Klachten over het systeem of over gemeentelijk beleid, registreren wij in de meeste gevallen als een signaal. Wij doen dan geen onderzoek maar met deze signalen kunnen wij de gemeenten en instanties wel laten zien waar het misgaat.

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

  • Positie, bevoegdheden en werkwijze. Download.

  • Bevoegdheden en termijnen. Download. 

  • Behoorlijkheidsnormen. Download.

  • Gemeenschappelijke regeling Ombudsman Metropool Amsterdam. Download.

  • Klachtreglement (bij een interne klacht). Download.

  • Dossierinzage. Download.

  • Privacybeleid. Download.

Hoe werkt het

Verloop van een klacht

Onderwerpen (FAQ)

Voorwaarden

Codes & regelingen

Klacht indienen

Wat doen we niet?

We mogen geen zaken behandelen waarin een bezwaarprocedure loopt of die al voor de rechter zijn geweest. Ook kunnen we geen onderzoek doen naar kwesties die gaan over het algemene beleid van de gemeente. Zulke zaken kun je voorleggen aan de politiek. Bijvoorbeeld door een brief te sturen naar de gemeenteraad.

Voorwaarden.

 

Om je te kunnen helpen moet je klacht aan een aantal voorwaarden voldoen:

Verloop van een klacht.

 

Als een klacht bij ons binnenkomt kijken we of je bij ons aan het goede adres bent. Als een andere instantie je beter kan helpen verwijzen we je door. We zullen altijd eerst contact met je opnemen.

Vaak vragen we de gemeente om het probleem alsnog op te lossen. In veel gevallen gebeurt dat ook. Maar als het probleem ingewikkelder is kunnen we besluiten om nader onderzoek te doen. Dan vragen we informatie aan de gemeente en aan jou. Daarna beoordelen we of de gemeente jouw klacht behoorlijk heeft afgehandeld. De onderzoeker die jouw klacht behandelt houdt je op de hoogte van het verloop van het onderzoek. De behandeling van een klacht kan enkele weken tot enkele maanden duren. Dit hangt af van de complexiteit van de klacht. 

Het oordeel van de ombudsman is niet bindend, zoals een uitspraak van een rechter. Dat betekent dat de gemeente niet verplicht is om te doen wat de ombudsman zegt. Maar vaak gebeurt dat wel.

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Codes & regelingen.

 

De ombudsman moet zich houden aan een aantal wettelijke verplichtingen. Deze staan omschreven in een aantal codes en regelingen. Ook heeft hij een eigen klachtenregeling.

bottom of page