top of page

Veelgestelde vragen.

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Hoe werkt de kinderombudsman?

FAQ.

De kinderombudsman Amsterdam en haar team geven advies en doen onderzoek naar  klachten van kinderen en jongeren over allerlei zaken die belangrijk zijn voor hen. Zoals de gemeente, jeugdhulp, school. En we proberen om die problemen samen met de betrokken instanties op te lossen. Kinderen en jongeren kunnen ons bellenmaar als ze dat niet (zelf) kunnen mogen ook ouders, verzorgers en professionals contact met ons opnemen.

​Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de kinderombudsman en het indienen van klachten.

Kinderombudsman Amsterdam is een tweedelijns klachtenregeling: je kunt bij ons terecht wanneer je een klacht hebt ingediend bij een gemeente die bij ons is aangesloten (Amsterdam, Almere, Zaanstad, Amstelveen, Diemen, Waterland, Landsmeer of Ouder-Amstel) en je niet tevreden bent met hoe die klacht is afgehandeld. Als je klacht gaat over de uitvoering van beleid, dan kijken wij opnieuw naar de klacht en komen wij met een oplossing.

De kinderombudsman behandelt vooral klachten. Maar het is net zo belangrijk dat we van die binnengekomen klachten ook iets leren, zodat het dan ook structureel beter gaat. Dus daar helpen wij de gemeente en allerlei andere instellingen die met en voor kinderen werken mee.

Soms starten wij ook onderzoeken eigener beweging. Zo willen wij bijvoorbeeld graag meer weten over schoolreisjes en of die nou bij school horen of dat je kinderen alleen mee mogen als ouders ervoor betalen. En we zijn ook bezig om oplossingen te verzinnen voor de lange tijd die kinderen soms moeten wachten voordat ze jeugdhulp krijgen. Dus als je nog iets dwars zit, mail ons, want naar dat soort onderwerpen zijn wij altijd op zoek.

Wanneer je mailt of appt dan reageren wij meestal meteen, of uiterlijk binnen 1 week, zodat wij meer te weten kunnen komen over jou en jouw klacht. Hoe lang het oplossen duurt, is vooral afhankelijk van wat jij (en je kind) wil: wil je dat ik snel iets ga doen, bijvoorbeeld met instanties praten, of wil je juist dat we rustig kunnen bespreken hoe het gaat en wat je er mogelijkerwijs zelf aan kunt doen? Officieel willen we een klacht afhandelen binnen zes weken, maar het kan dus nogal verschillen.

Kinderen mogen niet alles zelf beslissen. Bovendien is de leeftijd van je kind ook van belang. Wanneer mag hij/zij bijvoorbeeld werken? En heeft hij/zij dan recht op het minimumloon? Mag je dochter zelf een brommer kopen of komt die dan op jouw naam? En kan ze die brommer zelf verzekeren? Moet je zoon eigenlijk naar school als hij 17 is? De Nationale Kinderombudsman heeft voor het antwoord op dat soort vragen een handige ‘leefijdsladder’ op haar site geplaatst.

Aan onze bevoegdheden zijn ook enige beperkingen gesteld. Zo kunnen wij weinig doen aan klachten die gaan over woningcorporaties of niet-gemeentelijke instanties zoals de politie. Ook als je klacht gaat over politieke besluiten of als een rechter al uitspraak heeft gedaan, kunnen wij doorgaans niet veel voor je betekenen.

Bij Ombudsman Metropool Amsterdam werken ongeveer 25 mensen, die helpen klachten te onderzoeken en dingen te regelen. Drie daarvan werken (bijna) alleen voor de kinderombudsman, maar de rest helpt ook vaak mee. Wie de kinderombudsman helpt, is afhankelijk van het onderwerp waarover het probleem gaat.

Het is belangrijk dat volwassenen luisteren naar kinderen. Volwassenen zijn verantwoordelijk voor kinderen. Dat houdt in dat zij moeten doen wat in hun belang is. En als volwassenen niet luisteren naar wat kinderen ergens van vinden, dan wordt het wel erg moeilijk om in hun belang te handelen.

Kinderen moeten erop kunnen vertrouwen dat de dingen die volwassenen doen ook echt in hun belang zijn, want uiteindelijk zijn het vaak de volwassenen die bepalen wat er gebeurt. Een van de belangrijkste dingen waar volwassenen voor moeten zorgen, is dat kinderen zich veilig voelen. En als ze dat niet doen, dan zorgt de Gemeentelijke Kinderombudsman ervoor dat ze dat wel gaan doen.

Annemarie is niet alleen kinderombudsman van Amsterdam, maar ook plaatsvervangend ombudsman voor een groot deel van de Metropoolregio Amsterdam. Dat betekent dat als je woont in een van de volgende gemeenten - Amsterdam, Almere, Amstelveen, Diemen, Zaanstad, Waterland, Landsmeer, Ouder-Amstel -- je bij haar terecht kunt voor al je kleine problemen zoals het verdwijnen van je speeltuin, sportclub of hangplek, maar ook je grote problemen zoals met school, thuis of je gezondheid. Ze is er voor kinderen en jongeren, ouders of verzorgers, en professionals.

De gemeente is niet verplicht om te doen wat de kinderombudsman vraagt. De kinderombudsman doet namelijk geen bindende uitspraken. Een rechter doet dat wel.

Twijfelt je of je bij ons aan het juiste adres bent? Neem dan even contact met ons op. Dan bekijken we samen hoe wij het beste kunnen helpen.

Veelgestelde vragen

home

Publicaties

Contact

Info

Dien een klacht in

bottom of page