top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

FAQ.

Veelgestelde vragen.

 

 

De Ombudsman Metropool Amsterdam helpt als het misgaat tussen jou en de gemeente. Door je de weg te wijzen naar het juiste loket, de gemeente te vragen om fouten te herstellen, advies te geven en effectief onderzoek te doen. Daarnaast dagen we de gemeente uit om anders te kijken naar hun werk en dienstverlening. Zodat de belangen van de burger altijd gerespecteerd worden en onderdeel zijn in alles wat de gemeente doet. Je kunt bij ons een klacht indienen of een signaal delen. Daar lees je hier meer over.

​Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de ombudsman en het indienen van klachten.

De ombudsman is een tweedelijns klachtbehandelaar voor de gemeente of instanties waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Dat betekent dat je je klacht eerst bij de gemeente zelf moet indienen. Als je niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente jouw klacht heeft afgehandeld kun je ons om hulp vragen. Wij zijn onafhankelijk en aan niemand ondergeschikt. Onze hulp is gratis.

Munish Ramlal is de ombudsman voor de metropool Amsterdam. Lees hier meer over Munish. Zijn plaatsvervanger is Anne Martien van der Does, zij is ook de kinderombudsman. Lees hier meer over Anne Martien.

Wij behandelen klachten over Amsterdam, Almere, Amstelveen, Zaanstad, Diemen, Landsmeer, Waterland en Ouder-Amstel. Heb je een klacht over een andere gemeente? Kijk dan op de site van de Nationale ombudsman waar je wel terecht kan.

Je kunt bij ons klachten indienen over de gemeenten die bij ons zijn aangesloten en instanties waar deze gemeenten verantwoordelijk voor zijn. Bijvoorbeeld over bijstandsuitkeringen (Wmo)zorg, parkeren, gemeentelijke belastingen, afval of andere kwesties over de openbare ruimte. Weet je niet zeker of wij je kunnen helpen? Bel ons dan even, dan kijken we wat we voor je kunnen doen.

We mogen geen onderzoek doen naar zaken waarover nog een bezwaarprocedure loopt of die al aan  de rechter zijn voorgelegd. We mogen ook geen onderzoek doen het algemeen beleid van de gemeente, zoals het parkeerbeleid. Je kunt daarover een brief sturen naar de gemeenteraad. Ook doen we in principe geen onderzoek naar kwesties die langer dan 1 jaar geleden speelden. Het is voor ons dan erg lastig om de feiten te achterhalen.

De ombudsman is geen belangenbehartiger maar is onpartijdig. We zijn werken dus anders dan een advocaat of een cliëntondersteuner. We luisteren naar jouw verhaal en naar de gemeente. En beoordelen dan of de gemeente behoorlijk heeft gehandeld. Het kan dus ook zo zijn dat we je geen gelijk geven.

 

We kunnen geen formulieren invullen of bezwaarschriften schrijven. Daarvoor kun je terecht bij een Buurtteam of een andere maatschappelijke dienstverlener. Weet je niet waar je moet zijn? Bel ons dan even, dan denken we graag met je mee.

Je kunt je klacht invullen op ons  klachtenformulier. Daar kun je ook documenten uploaden. Je kunt ons ook mailen via info@ombudsmanmetropool.nl of ons een brief sturen. Wil je je  verhaal liever persoonlijk vertellen? Bezoek dan een van onze inloopspreekuren. Wil je eerst met ons overleggen? Bel ons dan via 020-625 999. We zijn bereikbaar op  werkdagen tussen 9:00-12:00 uur.

Dat hangt af van de klacht en de hoe het onderzoek loopt. Soms duurt het een paar weken maar als het om een ingewikkeld probleem gaat kan het ook een aantal maanden duren. Zodra we je klacht ontvangen registreren we die in ons systeem en nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op. Dan weet je wie jouw klacht behandelt en wat er gaat gebeuren.

Dat hangt af van de klacht. Soms vragen we de gemeente om een snelle oplossing. Maar we kunnen ook uitgebreider onderzoek doen. Dan vragen we de gemeente of jou om informatie en beoordelen we of de gemeente jouw klacht behoorlijk heeft afgehandeld. Soms schrijven we een rapport of brief  aan de gemeente over een zaak. Maar soms zien we geen aanleiding zien om de zaak verder te onderzoeken. Dan vragen we je om de zaak te laten rusten.

De gemeente is niet verplicht om te doen wat de ombudsman vraagt. De ombudsman doet namelijk geen bindende uitspraken. Een rechter doet dat wel.

Je kunt dan een klacht indienen via ons klachtenformulier. De klacht wordt behandeld door de plaatsvervangend ombudsman. Meer informatie over de eigen klachtenregeling van de ombudsman vind je hier.

Veelgestelde vragen

bottom of page