Een Zaanse krijgt huishoudelijke hulp en ondersteuning door een ergotherapeut sinds zij na een ongeval diverse klachten heeft. Er is ook behoefte aan individuele begeleiding, maar die kan pas worden geïndiceerd nadat er een ondersteuningsplan ligt. Hiervoor is een medisch advies nodig.
De vrouw beklaagt zich bij de ombudsman over zowel de bejegening als procedures van de gemeente. Ze voelt zich onveilig, onder druk gezet, niet serieus genomen en niet gesteund. Wat betreft procedures beklaagt zij zich over de doorlooptijden en over het opstellen van het ondersteuningsplan voor de aanvraag van individuele begeleiding. Zij is van mening dat de ondersteuningsvraag vanaf het begin duidelijk en onveranderd is en dat het wijkteam onnodig voor vertraging zorgt door een nieuw medisch advies aan te vragen. Het wijkteam stelt dat het medisch advies onmisbaar is om tot een goede indicatie te komen.
Hoewel de vrouw nog geen formele klacht bij de gemeente heeft ingediend ziet de ombudsman reden voor oppakken van de zaak. Het vertrouwen van de vrouw lijkt dermate beschadigd dat hij bang is dat het proces stagneert en de vrouw niet (snel) de passende ondersteuning zal ontvangen. Hij voert een aantal gesprekken met de vrouw, haar ergotherapeut en het wijkteam.
Er is geen discussie over de vraag of mevrouw in aanmerking komt voor individuele ondersteuning, de vraag is vooral op welke gebieden er precies ondersteuning nodig is en voor hoe lang. De ombudsman stelt daarom voor dat het wijkteam een tijdelijke indicatie voor individuele begeleiding afgeeft, tot het moment dat het nieuwe medische advies er ligt. Hij verwacht dat dit de druk op de vrouw, en haar angst van het nog langer uitblijven van ondersteuning, doet afnemen. Dit kan bijdragen aan een stabielere basis, wat dan weer bijdraagt aan de samenwerking en het in kaart brengen van de ondersteuningsbehoefte.
Het wijkteam gaat akkoord en snel daarna ligt er een ondertekend ondersteuningsplan en kan er gestart worden met de totstandkoming van het medisch advies.
Zorg wordt vertraagd door uitblijven van medisch advies
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Zaak
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
Open document
Publicatienummer:
4 mei 2022