top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Een man ontvangt een bekeuring voor het negeren van een “niet-inrijden bord” in Zaanstad. Hij belt hierover met de gemeente, omdat hij het bord mag negeren vanwege zijn gehandicaptenparkeerkaart. Het is namelijk de enige route naar de twee gehandicaptenparkeerplaatsen in de buurt en het niet-inrijden bord heeft om die reden ook een onderbord dat vermeldt dat het verbod niet geldt voor gehandicaptenvervoer. De gemeente laat hem weten niets te kunnen betekenen, omdat de beschikking al bij het OM ligt. Men adviseert hem om in beroep te gaan. Dat doet hij.


De Officier van Justitie vraagt de man en de gemeente om hun visie op de zaak. De desbetreffende BOA verklaart dat de man een ontheffing had moeten aanvragen en dat de gehandicaptenparkeerkaart alleen niet voldoende is om het bord te negeren. De Officier verklaart het beroep van de man ongegrond, omdat hij geen reden heeft om aan de verklaring van de BOA te twijfelen.


De man belt verbolgen naar de gemeente. Hij begrijpt het niet omdat hij nooit eerder een ontheffing nodig heeft gehad. De medewerker die hij spreekt bevestigt wat hij zegt, namelijk dat de gehandicaptenparkeerkaart voldoende zou moeten zijn. Dit wordt per mail bevestigd.


De man stapt naar de ombudsman: hij moet nu naar de kantonrechter voor hoger beroep, terwijl de beschikking duidelijk onterecht was. De zaak heeft hem al veel tijd en energie gekost en hij hoopt dat de ombudsman iets kan betekenen.


De ombudsman vraagt de gemeente met spoed naar de zaak te kijken: als het inderdaad klopt dat er geen ontheffing nodig is, is de Officier onjuist geïnformeerd door de BOA en is diens oordeel op verkeerde gronden genomen. Als dat het geval is, is het wenselijk dat de gemeente het OM laat weten de beschikking in te trekken en zo een onnodige gang naar de rechter te voorkomen.


De gemeente bekijkt de zaak opnieuw en komt tot dezelfde conclusie. De afdeling neemt contact op met het OM en biedt haar excuses aan de man aan. De ombudsman is blij dat dit zo snel gebeurt maar vraagt de gemeente wel om de zaak intern te evalueren en hiervan te leren: was de onjuiste informatie aan de Officier een incident, had dit voorkomen kunnen worden, hoe komt het dat de afdeling niet zelfstandig – zonder tussenkomst van de ombudsman – tot het besluit kwam dat de boete ingetrokken kon worden om onnodige gang naar de rechter te voorkomen?

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Route naar gehandicaptenparkeerplaats levert boete op

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Zaak

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Route naar gehandicaptenparkeerplaats levert boete op

1 juli 2022

bottom of page