top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Een vrouw vertelt dat haar man in mei 2021 tijdens een vakantie in India is overleden aan de gevolgen van corona. Ze vertelt geëmotioneerd dat zij en haar kinderen niet bij de crematie aanwezig mochten zijn vanwege de algehele lockdown en het geldende inreisverbod voor dit land.


Later die maand wendt de vrouw zich tot het Amsterdamse stadsloket om het overlijden van haar man aan te geven. Ze heeft een akte van overlijden uit het ziekenhuis bij zich, maar deze kon vanwege de lockdown nog niet gelegaliseerd worden. Dit staat uitgelegd in een brief van de Nederlandse ambassade in India. De gemeente en de Belastingdienst accepteren de akte en de brief echter niet waardoor het overlijden niet geregistreerd wordt in de burgerlijke stand.


De vrouw vertelt dat ze overal tegen muren aanloopt en de rekeningen maar blijven doorlopen. Ze vertelt dat ze regelmatig is terug geweest naar het stadsloket. Uiteindelijk blijkt dat hier gewoon een procedure voor is die direct gevolgd had moeten worden. Vervolgens blijkt dat er een handtekening op de brief van de ambassade niet klopt. Ook dat blijkt geen belemmering te hoeven zijn om de procedure door te zetten nu een handtekening niet nodig blijkt te zijn. Vervolgens ontvangt de vrouw een akte waarop haar huwelijksdatum niet vermeld staat. Dit allemaal in een periode waarin zij in diepe rouw verkeerde.


De ombudsman vraagt de afdeling Dienstverlening om de klacht met spoed te behandelen. Dat gebeurt. Er vindt vervolgens een gesprek plaats tussen de betrokken medewerker, de teamleider en mevrouw. Daarmee is de klacht naar haar tevredenheid opgelost.

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Overlijden in het buitenland niet geregistreerd door lockdown

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Zaak

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Overlijden in het buitenland niet geregistreerd door lockdown

5 augustus 2022

bottom of page