top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

De ombudsman wil voorkomen dat burgers jarenlang steeds dezelfde klachten indienen bij hun gemeente. Bijvoorbeeld over lange wachttijden, onduidelijke formulieren en slechte dienstverlening. Het is niet erg als er een keer iets misgaat, áls de gemeente er maar van leert. Want anders is het dweilen met de kraan open. Om het leren van klachten te bevorderen, gaat de Ombudsman van Amsterdam ‘Ombudsacademies’ organiseren. De eerste sessie is bedoeld voor mensen binnen de gemeente die klachten behandelen.


Munish Ramlal: “Ik wil dat gemeenten de juiste mensen op de juiste plek zetten en dat ze prioriteit geven aan goede klachtbehandeling. Dat is echt een vak apart dat je niet zomaar even naast je andere werk doet”.

Leren van klachten bevorderen

Klachten zijn van strategische waarde. Slechts 1 op de 100 mensen met eenzelfde vervelende ervaring neemt de moeite om een klacht in te dienen. Klachten achteraf geven aan, waar je aan de voorkant zaken zou moeten aanpassen, om vervelende ervaringen van bewoners en klachten te voorkomen. Dat gaat over het leren van klachten en het serieus terugkoppelen van effecten bijvoorbeeld van beleid naar de raad, van de budgetkeuzes naar het management of van bijzondere gevallen naar speciale maatwerkteams.


De ombudsman wil het leren van klachten bevorderen in de vorm van bijeenkomsten in de zogenoemde ´Ombudsacademie´. Dit zijn bijeenkomsten waarin (organisatie)leren en reflectie centraal staan. De bijeenkomsten zijn bedoeld voor overheidsprofessionals van de gemeenten die zijn aangesloten bij de Ombudsman Metropool Amsterdam. Bewoners worden geregeld uitgenodigd om hun ervaringen met de bureaucratie te delen, zodat de gemeente begrijpt waar bewoners in het contact met de gemeente tegenaan kunnen lopen.


Ombudsacademie (26-9-2022)




Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Ombudsacademie van start

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Nieuws

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Ombudsacademie van start

21 september 2022

bottom of page