Een man bezoekt het spreekuur van de ombudsman. Hij vertelt dat hij een woonurgentie heeft aangevraagd omdat hij overlast ervaart van zijn buurman. Ook stelt hij medische klachten te hebben waardoor hij moeilijker de trap op komt. Hij heeft urgentie aangevraagd, maar krijgt ondanks zijn aandringen geen besluit.
De ombudsman doet navraag bij Wonen. Hij ziet vaker dat mensen bij een eerste of tweede intake geen besluit krijgen. Wonen kan in het dossier niet terugvinden dat de man om een besluit heeft gevraagd.
Omdat hij een inschrijfduur van 14 jaar heeft, komt hij naar alle waarschijnlijkheid niet in aanmerking voor urgentie.
In algemene zin geeft Wonen aan dat het sociaal loket een poortwachterfunctie heeft en alleen informatie en advies geeft over onder andere woonvragen. Zij kunnen en zijn niet bevoegd om een besluit te nemen of een beschikking te doen uitgaan. Als de Amsterdammer naar het sociaal loket gaat krijgt hij dus ook geen afwijzing maar een negatief advies. Als hij het niet eens is met dit advies en toch een aanvraag wil indienen, kan hij dit aangeven en hoort hij een formulier voor een verkorte aanvraag mee te krijgen. Deze kan de aanvragen ingevuld opsturen naar team urgentieverlening afdeling Wonen. Daarop ontvangt de aanvrager een beschikking waartegen eventueel bezwaar gemaakt kan worden.
Met het nieuw digitaal aanvraag systeem zal een en ander gaan veranderen. De Amsterdammer kan straks via de urgentiewijzer zelf online een aanvraag indienen. Als men niet aan de voorwaarden voldoet zal het systeem meteen een beschikking genereren waartegen men in bezwaar kan. Deze applicatie is naar verwachting pas in het najaar of in het voorjaar van 2023 beschikbaar. De man zal op korte termijn een formulier voor een verkorte aanvraag toegestuurd krijgen.
Geen besluit na negatief urgentieadvies van sociaal loket
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Zaak
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
Open document
Publicatienummer:
16 augustus 2022