top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Een inwoonster van Almere wordt op een avond opgeschrikt omdat er een deurwaarder voor de deur staat met een dwangbevel. Het gaat om een aantal aanslagen voor gemeentelijke belastingen die zij niet betaald zou hebben. Volgens de vrouw heeft zij deze echter nooit ontvangen. Naast de openstaande vorderingen, zijn er ook veel kosten bijgekomen. Dit steekt de vrouw omdat zij dit naar eigen zeggen niet heeft kunnen weten.


Ze belt de gemeente direct de volgende dag om een betalingsregeling te treffen, maar ook om te bespreken dat ze de aanslagen niet eerder gezien heeft. De vrouw ervaart dit telefoongesprek als bijzonder vervelend. De medewerker vertelt haar dat zij de aanslagen heeft ontvangen via Mijn Overheid. De vrouw zegt dat ze dit gecontroleerd heeft, maar dat de aanslagen daar ook hier niet in staan. Ook vindt ze de betalingsregeling die met haar getroffen is veel te hoog. De vrouw wordt geadviseerd om een klacht in te dienen. Ze ontvangt als klachtafhandeling een brief met dezelfde uitleg en er wordt niet ingegaan op haar standpunt dat de aanslagen niet in Mijn Overheid stonden. Opvallend genoeg eindigt de brief met een beroepsclausule, bij de bestuursrechter. De vrouw wordt verder niet meer gehoord of gebeld over haar klacht.


Ze neemt daarom contact op met de ombudsman. Die belt met de teamleider van de afdeling Belastingen. De brief blijkt in een verkeerde lay-out te zijn gezet. Ook is het een gemiste kans dat de klacht niet beter is opgepakt door de vrouw te bellen. Dit gebeurt alsnog. De gemeente laat zien dat zij echt de stukken via Mijn Overheid heeft gestuurd, maar regelt tevens dat de vrouw de aanslagen voortaan weer per post krijgt.


De gemeente is wel van mening dat je als eigenaar van een koopwoning mag verwachten dat er aanslagen komen. Desalniettemin treft de gemeente een nieuwe betalingsregeling, welke na een half jaar opnieuw geëvalueerd zal worden. Als de vrouw dan meer ruimte heeft om af te lossen zal het bedrag worden aangepast. De bijgekomen kosten bij de aanslagen zal de gemeente uit coulance laten vervallen. De vrouw en gemeente zijn beiden tevreden met deze oplossing.

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Aanslagen gemeentelijke belastingen gemist

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Zaak

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Aanslagen gemeentelijke belastingen gemist

9 januari 2023

bottom of page