top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Een vrouw dient mede namens een aantal buurtgenoten een klacht omdat ze overlast ervaart van een eetcafé in de straat waar ze woont. Sinds april 2021 heeft het eetcafé in het kader van de beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding toestemming gekregen voor uitbreiding van het terras in de zomer. De bewoners hebben daartegen bezwaar gemaakt. Ze waren het eigenlijk al oneens met de vestiging van een eetcafé in hun straat omdat dit voor overlast zou zorgen, en vrezen nu toename van overlast door de uitbreiding van het terras.


Het bezwaar wordt ongegrond verklaard, maar er worden wel afspraken met de horecaondernemer gemaakt om de ervaren overlast terug te dringen. Tevens wordt toegezegd dat de zaak opnieuw zal worden beoordeeld als de ondernemer verlenging aanvraagt voor terrasuitbreiding in de winter. Na nieuwe beoordeling wordt de terrasuitbreiding inderdaad verlengd.


Er volgt opnieuw een bezwaarprocedure, waarbij het bezwaar opnieuw ongegrond wordt verklaard. De bewoners voelen zich niet gehoord, terwijl verlengingsaanvragen voor de terrasuitbreiding voor komende zomer op dit moment worden beoordeeld. Ze vragen de ombudsman om de gemeente te verzoeken de terrasuitbreiding per direct af te breken en geen verlenging te verlenen.


De ombudsman heeft een uitgebreid gesprek met de vrouw om toe te lichten waarom hij niet bevoegd is om hieraan gehoor te geven. De bezwaarprocedures blijken namelijk naar behoren te zijn verlopen. Beide beslissingen op bezwaar zijn uitgebreid onderbouwd en toegelicht. Er zijn veel verschillende belangen die moeten worden meegenomen bij het al dan niet vergunnen van terrassen en terrasuitbreidingen. De gemeente heeft geprobeerd de bewoners tegemoet te komen door de ondernemer extra maatregelen te laten nemen om de ervaren (meldingen, geen overtredingen) overlast terug te dringen. Daaraan heeft de ondernemer gehoor gegeven. Wat wel opvalt is de lange doorlooptijd van de eerste bezwaarprocedure (6 maanden) en het feit dat de gemeente de bewoners niet actiever op de hoogte heeft gehouden over de voortgang van die procedure en ook slecht bereikbaar was. De ombudsman verzoekt het stadsdeel daarom vinger aan de pols te houden gedurende de tweede bezwaarprocedure en sluit het dossier.

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Bewoners hebben overlast van een eetcafé

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Zaak

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Bewoners hebben overlast van een eetcafé

5 september 2022

bottom of page