Heeft u een klacht over de gemeente?
De Ombudsman Metropool Amsterdam behandelt klachten over een aantal gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam. Hij is onafhankelijk en zijn hulp is gratis. Hij luistert, denkt met u mee en kan bemiddelen of onderzoek doen als dat nodig is. Hoewel de ombudsman geen bindende uitspraken kan doen luistert de gemeente over het algemeen goed naar zijn adviezen.
Stap 1
Eerst klagen bij de gemeente
De ombudsman is een tweedelijns klachtbehandelaar. Dat betekent dat hij een klacht pas in behandeling mag nemen wanneer de gemeente eerst zelf de gelegenheid heeft gehad om uw klacht af te handelen. De gemeente heeft zes weken de tijd om op uw klacht te reageren. U kunt uw klacht indienen via het klachtenformulier op de site van uw gemeente maar u kunt ook bellen met de gemeente en vragen of zij uw klacht noteren en uitzetten.
Stap 2
Heeft u al antwoord van de gemeente?
- Nee! De gemeente heeft 6 weken om op uw klacht te reageren. Als ze dat niet op tijd doen, kunt u de ombudsman om hulp vragen.
- Ja en ik ben niet tevreden! U kunt uw klacht indienen bij de ombudsman. Vul het klachtenformulier in en upload relevante stukken en de klachtafhandeling waar u niet tevreden over bent in de bijlagenbox.
Stap 3
Verzamel alle informatie
Verzamel de stukken die uw klacht duidelijk en compleet maken. Denk aan screenschots of mails van uw contact met de gemeente waaruit blijkt wat u zelf heeft gedaan om het probleem op te lossen. Als u een reactie van de gemeente op uw klacht heeft ontvangen willen wij die graag ontvangen. Klaagt u namens een ander dan ontvangen we ook graag het machtigingsformulier.
Let op: voeg geen informatie toe die niet relevant is voor uw klacht of die u niet wilt delen. Alle informatie die u stuurt kan worden gebruikt bij het onderzoek en kan worden gedeeld met de gemeente waar u over klaagt.
Stap 4
Vul het formulier in
Op het formulier kunt u stap voor stap uw contactgegevens en klacht invullen. Op die manier hebben we al uw gegevens bij elkaar en wordt er automatisch een dossier van uw zaak aangemaakt. Bij sommige vragen vindt u extra uitleg.
- Als u een klacht indient verwerken wij uw persoonsgegevens. Hoe en waarom we dat doen leest u in onze privacyverklaring.
- U kunt uw klacht kort toelichten in het vrije veld (maximaal 2000 tekens).
- We kunnen geen anonieme klachten behandelen omdat we zonder uw gegevens niet kunnen navragen wat de gemeente al met uw klacht heeft gedaan.
Stap 5
Wat gebeurt er nadat uw klacht is ingediend?
Zodra uw klacht is ingediend ontvangt u een automatische ontvangstbevestiging waarin onze werkwijze wordt uitgelegd. Heeft u geen ontvangstbevestiging ontvangen? Check dan uw spam-box of neem contact met ons op zodat we kunnen nagaan of er iets mis is gegaan.
Nadat wij uw klacht hebben ontvangen kijken we of u bij ons aan het juiste adres bent en of wij voldoende informatie van u hebben. Als wij u niet kunnen helpen proberen wij u zo goed mogelijk door te verwijzen. Als we uw klacht oppakken neemt de behandelaar van uw dossier binnen 14 dagen contact met u op via de mail of de telefoon. Heeft u na 14 dagen nog niets gehoord? Bel ons dan via 020-625 9999.
Vragen over een specifiek onderwerp?
Vragen en antwoorden
