top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Een vrouw woont met haar man in een koopwoning in Almere. De man is terminaal ziek en daardoor steeds slechter ter been. Hij kan niet zelfstandig de trap op en de vrouw zorgt volledig voor hem. Maar de vrouw heeft onlangs haar arm gebroken. Hierdoor is zij langer in staat om het huishouden zelfstandig te doen.


Ze heeft bij de gemeente een aanvraag gedaan voor hulp bij huidhouding, en een traplift. Ze is zelf bezig met het aanbrengen aan een aantal aanpassingen in de badkamer, zodat haar man kan douchen en zijn laatste jaren thuis kan blijven wonen. Ze is echter in afwachting van het akkoord op de traplift, omdat zonder traplift de aanpassing aan de badkamer niet zinvol zal zijn.


Naar aanleiding van de aanvraag is een ondersteuningsplan opgesteld. In dit ondersteuningsplan wordt uitgegaan van het feit dat er meerdere aanpassingen aan de woning nodig zijn (waaronder de badkamer). De aanvraag voor de traplift wordt daarom afgewezen en mevrouw wordt gewezen op de mogelijkheid om een programma van eisen aan te vragen en te verhuizen naar een sociale huurwoning die voldoet aan de eisen.


De vrouw neemt contact op met de gemeente over het feit dat ze juist zelf al de badkamer voor haar rekening neemt, en dat verhuizen gelet op de omstandigheden niet gaat. Dat is te intensief en duurt te lang. Ze laat meerdere terugbelverzoeken achter, maar wordt niet terug gebeld. Ze dient een klacht in. De vrouw krijgt te horen dat haar WMO consulent met vakantie is en dat ze moet wachten tot zij weer terug is van vakantie.


De ombudsman vraagt de gemeente om, gelet op de situatie, spoed achter de zaak te zetten en oplossingsgericht met de vrouw mee te denken. De aanvraag wordt echter alsnog afgewezen. De vrouw gaat in bezwaar en na de hoorzitting wordt direct besloten om alsnog een traplift toe te kennen. Binnen een week wordt het inmeten gepland.


De ombudsman is blij dat de vrouw tegemoet wordt gekomen. Gelet op de schrijnende situatie, die toch nodige spoed vraagt, vindt hij het echter wel zorgelijk dat de aanvraag in juli is gedaan en dat deze doordat er niet meteen integraal en oplossingsgericht is meegekeken nog vier maanden overheen zijn gegaan en de kwestie pas in de bezwaarfase tot een oplossing is gekomen. De ombudsman weet echter ook dat de beslissende WMO consulenten actief betrokken worden bij het bezwaar, en dat er dus meteen al sprake is van evaluatie/feedbackloop en sluit het dossier.

 

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Traplift en huishoudelijke hulp alleen mogelijk in combinatie met andere aanpassingen

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Zaak

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Traplift en huishoudelijke hulp alleen mogelijk in combinatie met andere aanpassingen

29 december 2022

bottom of page