
Een vrouw belt de ombudsman in paniek en vraagt om hulp. Ze is afhankelijk van de toekenning van een Persoonsgebonden budget (Pgb) voor haar dagelijkse (huishoudelijke) hulp, maar de verlening van haar indicatie komt maar niet rond. Ook een door haar ingeschakelde hulpverlener, heeft het niet voor elkaar gekregen dat de verlenging tot stand kwam. De vrouw vreest, nu ze haar hulpverleners kwijt te raken omdat ze die binnenkort niet meer kan betalen.
De ombudsman doet navraag bij de gemeente en verzoekt met spoed om een oplossing en met de vrouw in contact te treden. De gemeente laat weten dat er problemen waren met de indicatiestelling, maar dat dit is opgelost en dat de SVB het budget heeft gekregen. De vrouw durft echter nog niet juichen omdat ze nog steeds geen beschikking heeft ontvangen en dus niet weet hoeveel budget is toegekend en met welk uurtarief ze moet rekenen.
Opnieuw doet de ombudsman navraag naar de beschikking. Volgens de gemeente is deze enkele weken geleden al gestuurd, maar de vrouw zegt niets ontvangen te hebben. De ombudsman, die de beschikking digitaal ontvangt, levert deze persoonlijk bij mevrouw af. Voor de toekomst vraagt de ombudsman aan de gemeente om in dit soort situaties, meer aandacht te schenken aan communicatie met de burger, zeker wanneer deze in zo'n afhankelijke positie zit.
Downloads
Onzekerheid over Persoonsgebonden budget
Lees ook
Meer over het thema:
Column door
.jpg)