Een vrouw belt de ombudsman in paniek en vraagt om hulp. Ze is afhankelijk van de toekenning van een Persoonsgebonden budget (Pgb) voor haar dagelijkse (huishoudelijke) hulp, maar de verlening van haar indicatie komt maar niet rond. Ook een door haar ingeschakelde hulpverlener, heeft het niet voor elkaar gekregen dat de verlenging tot stand kwam. De vrouw vreest, nu ze haar hulpverleners kwijt te raken omdat ze die binnenkort niet meer kan betalen.
De ombudsman doet navraag bij de gemeente en verzoekt met spoed om een oplossing en met de vrouw in contact te treden. De gemeente laat weten dat er problemen waren met de indicatiestelling, maar dat dit is opgelost en dat de SVB het budget heeft gekregen. De vrouw durft echter nog niet juichen omdat ze nog steeds geen beschikking heeft ontvangen en dus niet weet hoeveel budget is toegekend en met welk uurtarief ze moet rekenen.
Opnieuw doet de ombudsman navraag naar de beschikking. Volgens de gemeente is deze enkele weken geleden al gestuurd, maar de vrouw zegt niets ontvangen te hebben. De ombudsman, die de beschikking digitaal ontvangt, levert deze persoonlijk bij mevrouw af. Voor de toekomst vraagt de ombudsman aan de gemeente om in dit soort situaties, meer aandacht te schenken aan communicatie met de burger, zeker wanneer deze in zo'n afhankelijke positie zit.
Onzekerheid over Persoonsgebonden budget
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Zaak
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
Open document
Publicatienummer:
23 februari 2023