top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

In het participatieproces rond de gebiedsontwikkeling in Reigersbos te Amsterdam-Zuidoost zijn dingen fout gegaan. Ondanks inspanningen van de gemeente Amsterdam om bewoners te betrekken, is hierdoor onvrede bij bewoners ontstaan. Bewoners ervaren onduidelijkheid over de woningbouwplannen, beschouwen aan hen verstrekte informatie als onvoldoende en over een belangrijk begrip als ‘hoogbouw’ bleek bij partijen niet hetzelfde beeld te bestaan. Dit schrijft Munish Ramlal, ombudsman Metropool Amsterdam, in het rapport ‘Bouwen zonder vertrouwen: Uitdagingen bij Participatie in Reigersbos’, dat hij vandaag publiceert.


Ombudsman Munish Ramlal: “Ook in dit onderzoek komt weer naar voren dat de afstand tussen de gemeente en Amsterdammers groot is. Voor bewoners voelt het alsof plannen van de gemeente al in kannen en kruiken zijn, terwijl de gemeente – in dit geval – veel inspanningen heeft verricht om bewoners te betrekken. Kwantiteit en kwaliteit blijken hier dus niet hetzelfde. Door als gemeente oprechte interesse te tonen in bewoners en te investeren in het leren kennen van de buurt kunnen dit soort situaties in de toekomst voorkomen worden.”


In het rapport doet Ramlal nog een aantal aanbevelingen. Een daarvan is om te vertragen wanneer men snel wil gaan bouwen om voldoende ruimte te bieden aan het participatieproces. Dit voorkomt slepende juridische procedures na afloop van het participatieproces.


Het onafhankelijk onderzoek naar de wijze van participatie bij de totstandkoming van de Investeringsnota Reigersbos heeft de ombudsman gedaan op uitnodiging van de gemeenteraad.

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Onvrede bewoners bij gebiedsontwikkeling Reigersbos terecht ondanks
inspanningen gemeente Amsterdam

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Rapport

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

2023004

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Onvrede bewoners bij gebiedsontwikkeling Reigersbos terecht ondanks
inspanningen gemeente Amsterdam

4 april 2023

bottom of page