top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Een aantal huiseigenaren in Amsterdam-Noord plaatste tussen 1999 – 2005 vrijwel identieke dakopbouwen op hun woning. Door de uitbreiding van het aantal vierkante meters steeg de waarde van deze woningen wat voor de gemeente aanleiding was om de erfpachtcanon te verhogen. Ongeveer de helft van de eigenaren ging hier destijds mee akkoord. Er waren echter ook huiseigenaren die niet meldden dat zij een opbouw hadden geplaatst en eigenaren die het wel meldden maar vervolgens de canonverhoging weigerden.

 

In 2005 besloot de gemeente de erfpachters die de opbouw niet hadden gemeld of de canonverhoging hadden geweigerd géén canonverhoging te geven. Deze Amsterdammers waren naar de rechter gegaan en hadden gelijk gekregen. Degenen die niet naar de rechter gingen, vertrouwen hadden in de gemeente en dus meewerkten, moesten wél de verhoogde canon betalen. Omdat deze laatste eigenaren zich sindsdien achtergesteld voelden vroegen ze de gemeente om genoegdoening. Deze weigerde dit tot twee keer toe. 

 

“Niet eerlijk en ook niet behoorlijk” zo oordeelt ombudsman Munish Ramlal in zijn rapport. “Toen bewoners die naar de rechter stapten daar gelijk kregen, had de gemeente contact moeten opnemen met de andere bewoners. Deze groep had vertrouwen in hun gemeente en daarom netjes meegewerkt. Ze voelen zich daarom achtergesteld en onrechtvaardig behandeld door gemeente Amsterdam.”

 

Het onderzoek van de ombudsman wijst nu uit dat de gemeente met de erfpachters die de canonverhoging hadden geaccepteerd een regeling had moeten treffen of anderszins maatwerk toe te passen. Dit volgt uit de normen van behoorlijk bestuur. Dat de gemeente dit heeft nagelaten is niet netjes.

 

De gemeente kan deze omissie herstellen door de canonverhoging ongedaan te maken en terug te betalen.

 

De ombudsman verzoekt de wethouder Grond en Ontwikkeling de canonverhoging voor alle betrokken erfpachters die akkoord zijn gegaan met de canonverhoging met terugwerkende kracht ongedaan te maken. 

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Ombudsman Ramlal in erfpachtkwestie: Meewerken met gemeente kost soms klauwen met geld

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Rapport

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

2023001

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Ombudsman Ramlal in erfpachtkwestie: Meewerken met gemeente kost soms klauwen met geld

24 februari 2023

bottom of page