top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Door de Amsterdamse markten jarenlang niet te herindelen en zich niet aan haar eigen verordeningen te houden heeft gemeente Amsterdam bijgedragen aan de verslechtering van de conditie van de markten. Zij ondermijnt hiermee hun waarde en sociale functie. Daarnaast zijn Amsterdamse marktondernemers door gemeenteambtenaren structureel als tweederangsburgers behandeld. Tot deze conclusies komt Munish Ramlal, ombudsman Metropool Amsterdam, in het rapport ‘Marktwaarde’ dat vandaag is uitgebracht.


Met zijn ‘Ombulance’ reed de ombudsman afgelopen half jaar naar de Amsterdamse markten waar hij van marktondernemers vele klachten ontving over de gemeente. Deze klachten vormden mede de noodzaak tot het instellen van een onderzoek. In het onderzoeksproces heeft de ombudsman meerdere en ernstige onbehoorlijke gemeentelijke gedragingen geconstateerd, waarover hij nu rapporteert.


Zo is de inbreng van marktondernemers in participatieprocessen afgelopen jaren stelselmatig genegeerd en slordig behandeld. Hierdoor zijn college en gemeenteraad niet volledig geïnformeerd. Ook zijn onderzoeksgegevens over de Amsterdamse markten gepresenteerd, bijvoorbeeld in de Marktvisie 2018-2026, waarvan de juistheid en actualiteit moet worden betwijfeld.


Bij de administratieve organisatie ontbreekt het aan professionaliteit, kennis, betrouwbare gegevens en een zakelijke, bedrijfsmatige instelling. In het rapport doet de ombudsman een zestal aanbevelingen aan de wethouder Economische Zaken om de huidige crisissituatie rond de markten vlot te trekken.


Munish Ramlal: “De gemeente Amsterdam wil dat markten vol en aantrekkelijk worden voor bezoekers en marktondernemers. Zij kan daar zelf een grote bijdrage aan leveren door draagvlak voor haar handelen te creëren bij marktondernemers, door hen constructief bij plannen en ontwikkelingen te betrekken. Ook moet de gemeente meer reflecteren op haar eigen gedrag ten opzichte van marktondernemers en haar ‘eigen gemeentelijke kraam’ professionaliseren. Willen we dat de markt een sociale ontmoetingsplaats blijft voor alle Amsterdammers, dan zijn grote aanpassingen – zoals ik in mijn rapport aanbeveel - noodzakelijk. Daarbij geldt: Geef de Amsterdamse markten de ruimte om hun werk te doen en luister naar deze vakmensen.”

Lees hier de bestuurlijke reactie op het rapport Marktwaarde:


2023 04 06 Bestuurlijke reactie Marktwaarde
.pdf
Download PDF • 152KB

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Ombudsman Ramlal: Gemeente verwaarloost Amsterdamse markten

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Rapport

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

2023003

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Ombudsman Ramlal: Gemeente verwaarloost Amsterdamse markten

9 maart 2023

bottom of page