De Ombudsman Metropool Amsterdam publiceert vandaag het onderzoeksrapport over participatie in de wijk Nobelhorst in Almere.
In het rapport gaan we in op de verwachtingen die bij bewoners zijn gewekt over hun betrokkenheid bij de inrichting van hun wijk. Helaas blijkt uit het onderzoek dat deze verwachtingen onvoldoende zijn waargemaakt, wat heeft geleid tot een afname van het vertrouwen van bewoners in de gemeente. Het gebrek aan heldere communicatie over participatie, het beperken van de invloed van bewoners op besluitvorming en onvoldoende motivering van genomen beslissingen hebben hieraan bijgedragen.
De Ombudsman doet vijf concrete aanbevelingen aan het college van B&W om de relatie met bewoners te herstellen en participatieprocessen te verbeteren. Deze aanbevelingen benadrukken het belang van actieve betrokkenheid van burgers bij beleidsvorming en het nakomen van gerechtvaardigde verwachtingen. De samengevatte aanbevelingen zijn:
Herstart het gesprek met bewoners: Erken grieven, kijk vooruit en wees oplossingsgericht. Toon oprechte nieuwsgierigheid naar de mening van bewoners en focus op wat wél mogelijk is.
Laat de burgemeester het eerste gesprek leiden: Als verantwoordelijke voor burgerparticipatie en klachtbehandeling kan de burgemeester een cruciale rol spelen in het herstel van vertrouwen.
Voorkom dat de buurtschappen een obstakel worden: Bereik bewoners direct met informatie over de inrichting van de wijk en participatie. Wees duidelijk over de verwachtingen ten aanzien van de buurtschappen.
Leer van experimenten: Erken en evalueer openlijk de gemaakte fouten. Toon transparantie, bied excuses aan waar nodig en laat zien hoe geleerde lessen worden toegepast.
Waardeer het vermogen van bewoners om vanuit het bredere belang te denken: Laat bewoners meedenken over stadsbrede uitdagingen, zelfs als hun voorkeuren strijdig lijken met de stadsbelangen.
Bestuurlijke reactie gemeente Almere op onderzoeksrapport:
Reactie ombudsman op bestuurlijke reactie gemeente Almere:
Ombudsman publiceert rapport 'Particiflatie - Hoe de stem van bewoners in Nobelhorst steeds minder waard bleek'
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Rapport
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
Ombudsman publiceert rapport 'Particiflatie - Hoe de stem van bewoners in Nobelhorst steeds minder waard bleek'
14 november 2023