De gemeente Amsterdam moet serieus aan de slag met de behandeling van klachten over zorg en inkomen. Dit constateert de Ombudsman in zijn rapport Samen beter doen! Een rapport dat hij en zijn plaatsvervanger vandaag publiceerden. De Ombudsman besloot onderzoek te doen omdat hij al langere tijd signalen van bewoners ontving dat de klachtbehandeling binnen het sociaal domein onder de maat was.
“Dat is zorgelijk” vindt de Ombudsman, “ het gaat immers vaak om kwetsbare mensen die voor hun inkomen of zorg direct afhankelijk zijn van de gemeente. Als je hun klachten niet serieus neemt raken zij steeds verder in de problemen en verliezen ze alle vertrouwen in de overheid. Bovendien leert de gemeente dan zelf ook niet van dingen die niet goed gaan.”
Dat de klachtbehandeling niet goed loopt is volgens de Ombudsman onder meer te wijten aan onvoldoende training van medewerkers en het ontbreken van randvoorwaarden zoals een deugdelijke registratie van klachten en een heldere visie op een professionele klachtbehandeling. “Vaak willen ambtenaren problemen van bewoners wel oplossen maar weten ze niet hoe dat moet of voelen ze zich onvoldoende gesteund door de organisatie,” zegt de Ombudsman. “Dat laatste ligt aan de organisatiecultuur. Tot voor kort werd vooral gekeken of iets volgens de regels gebeurde en niet of het behoorlijk uitpakte voor de bewoners. Een klacht werd vooral gezien als een nare bijkomstigheid in plaats van een uitdaging om te leren.”
Toch is de Ombudsman voorzichtig optimistisch over de toekomst. “De gemeente is inmiddels een verbetertraject gestart om de klachtbehandeling in het sociaal domein structureel te professionaliseren. Ik ga ervan uit dat de bevindingen, conclusies en aanbevelingen uit ons rapport daarin zullen worden meegenomen”.
Ombudsman: Amsterdam moet klachten over zorg en inkomen serieuzer behandelen
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Rapport
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
Open document
Publicatienummer:
4 oktober 2024