Met de publicatie van het rapport Wind tegen; wind mee lijkt er een oplossing voor handen voor een langslepend conflict tussen de gemeente Amsterdam en de Stichting Molen van Sloten. De ombudsman startte in 2019 een onderzoek op verzoek van de voormalig voorzitter van de Stichting. Volgens de Stichting hield de gemeente zich niet aan de afspraken die in de jaren ‘80 bij de plaatsing van de molen waren gemaakt. Daarbij was volgens de Stichting toegezegd dat zij de kavel waarop de molen stond, zelf zou exploiteren zodat met de opbrengsten uit gronduitgifte in ondererfpacht de molen in stand kon worden gehouden.
De problemen begonnen in 2018 met de realisatie van Brouwerij De 7 Deugden op de kavel van de Molen en de daarbij behorende bestemmingswijziging voor een deel van het perceel. De gemeente besloot na realisatie van de brouwerij dat de Stichting een jaarlijkse canon (van € 5.390) of een afkoopsom (van € 80.000) aan de gemeente was verschuldigd. De Stichting was het niet eens met deze opstelling van de gemeente.
Gezien de aard van de klacht en de slechte sfeer tussen betrokken partijen besloot de ombudsman de gebeurtenissen aan de hand van een gezamenlijk op te zetten tijdlijn te reconstrueren. In 2021 nam het onderzoek een onverwachte wending toen tijdens het opruimen van de Molenschuur relevante documenten boven water kwamen. Ook bleek de gemeente over meer relevante stukken te beschikken dan eerder gedacht.
Toen werd inderdaad duidelijk dat de opbrengsten uit gronduitgifte in ondererfpacht inderdaad door de Stichting aangewend mochten worden voor het onderhouden van de molen.
De ombudsman heeft op basis van deze nieuwe informatie de klacht gegrond verklaard.
Het samen werken aan de tijdlijn en de nieuwe informatie maakten dat de conflictsfeer langzaam werd omgebogen en er meer ruimte ontstond naar samen werken aan een structurele oplossing. Grond exploiteren, meerwaarde creëren en het voeren van ordentelijk erfpacht beheer vereist specifieke kennis. Kennis, die de Stichting niet vanzelfsprekend heeft en ook inhoudelijk veraf staat van de doelstelling van de Stichting: het in stand houden van de molen. De in de jaren ’80 bedachte financiële constructie bleek erg kwetsbaar en niet langer houdbaar.
Het voorstel van de Ombudsman om gronduitgifte door de Stichting te beëindigen en bepaalde ondererfpachtrechten over te dragen aan de gemeente in ruil voor een structurele subsidie van de gemeente, bleek een werkbare oplossingsrichting voor beide partijen. Deze oplossing is in bijgaand rapport op hoofdlijnen uitgewerkt en wordt gedragen door het bestuur van de Stichting en door de ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeente.
De rol van de ombudsman verschoof na 2021 van onderzoeker naar procesbegeleider, gericht op een oplossing. Zijn betrokkenheid resulteert hierdoor dan ook niet in een behoorlijkheids-oordeel maar in een voorstel om het geschil te beëindigen.
De ombudsman hoopt dan ook dat de gemeente, door bestuurlijke goedkeuring aan het voorstel te geven, de kwestie op een positieve manier kan afsluiten.
Molen van Sloten: van wind tegen, naar wind mee
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Rapport
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
Open document
Publicatienummer:
24 augustus 2024