top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

‘Gemeenten hebben mooie woorden en plannen over het herstel van vertrouwen sinds het toeslagenschandaal. Tot ergernis van bewoners blijft verbetering in de praktijk echter uit.’

Deze rode draad in klachten beschrijven ombudsman voor de Metropool Amsterdam Munish Ramlal en kinderombudsman Anne Martien van der Does in hun gezamenlijke jaarbeschouwing over 2021. Zij roepen gemeenten op bestuurlijke topprioriteit te geven aan het herstel van het vertrouwen tussen bewoners en hun gemeente. Ombudsman Ramlal:


“Wat hard nodig is, is dat gemeenten – en met name Amsterdam – ‘beter luisteren, leren en doen’. Geen woorden, maar daden.”

“Raadsleden, bestuurders en ambtenaren, kom uit de raadszaal en achter de computer vandaan, ga actief de wijken in om te luisteren en te begrijpen wat er in jouw stad speelt en baseer daar je beleid en uitvoering op. Hoor je bewoners klagen over geluidsoverlast, inspraak of afval in de stad? Speel dan geen mooi weer, maar ga op onderzoek uit. Een klacht is gratis advies,” aldus Ramlal.


Van der Does: “2021 is voor mij het jaar van de stilstand. Kinderen hebben door corona te lang stilgestaan. En nu het gewone leven weer wordt opgestart, verdient het aanbeveling om te beginnen met luisteren naar kinderen. Waarmee denken zij geholpen te zijn? Dat gesprek zie ik veel te weinig.”

Aantal klachten 2021


In 2021 heeft de ombudsman in totaal 1.779 klachten ontvangen over de gemeenten Almere, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Landsmeer, Waterland en Zaanstad. Het aantal klachten is lichtelijk gedaald ten opzichte van voorgaande jaren, waarschijnlijk mede als gevolg van minder fysieke spreekuren van de ombudsman in coronatijd. De complexiteit van de casuïstiek is daarentegen wel toegenomen.


Klachten Amsterdam


In Amsterdam, verantwoordelijk voor het merendeel van de ingediende klachten, werd er het meest geklaagd over parkeerboetes. Met name over naheffingsaanslagen en disproportioneel hoge boetes waardoor bewoners in de problemen komen. Daarnaast waren bewoners niet tevreden over de eerstelijns klachtenbehandeling, vooral in het sociaal domein. In de klachten valt op dat gemeente Amsterdam snel in de juridisch-technische stand springt. Die blik op rechtmatigheid belemmert het zicht op rechtvaardigheid en menselijkheid. Ook komt uit de klachten naar voren dat de gemeente Amsterdam mensen met geldproblemen niet altijd effectief bedient, terwijl die groep de hulp van de overheid juist het meest nodig heeft.

De ombudsman beschouwt het als positief dat het nieuwe college sinds haar aantreden afgelopen maand meteen werk maakt van het contact met de bewoners.


Ombudsman noodvoorziening


Ramlal: “Als gemeenten hun huidige denkwijzen en organisatiestructuren transformeren en investeren in ‘luisteren, leren, doen’, dan zou de ombudsman in 2027 nauwelijks klachten moeten ontvangen en ‘slechts’ een noodvoorziening worden, zoals bedoeld. Gemeenten hebben dan een ‘early warning’-systeem ontwikkeld dat voorkomt dat mensen gemangeld worden door doorgeslagen bureaucratie.”


Ombudsacademie


Om het vermogen tot leren bij gemeenten te bevorderen, organiseert de ombudsman sinds kort seminars waarin thema’s als klachtbehandeling, participatie en professioneel luisteren aan bod komen. Het perspectief van de burger staat hierbij centraal. Deze Ombudsacademie brengt hier op een laagdrempelige manier professionals bij elkaar om inzichten vanuit de ombudspraktijk te delen.


Raadscommissie Algemene Zaken

Op 8 september 2022 presenteerde de Ombudsman en Kinderombudsman het jaarverslag over 2021 aan de raad van Amsterdam. De bespreking is hier terug te kijken.

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Jaarverslag 2021: Maak herstel van vertrouwen bestuurlijke topprioriteit

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Jaarverslag

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Jaarverslag 2021: Maak herstel van vertrouwen bestuurlijke topprioriteit

4 juli 2022

bottom of page