top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Geachte leden van de presidia van de gemeenteraad, geachte gemeenteraad, geachte lezer,


Hierbij presenteer ik u de jaarrekening 2022, waarin de Ombudsman Metropool Amsterdam financiële verantwoording aflegt over het afgelopen jaar. Dit was het eerste volledige jaar waarin ik als uw gemeentelijke ombudsman heb mogen optreden.


In 2022 is onder mijn leiding door het bureau geïnvesteerd in zogenoemde ‘outreach’: contact met bewoners die de ombudsman niet kennen. Dit deden we door een Ombulance aan te schaffen, een elektrische auto, waarmee we naar bewoners in uw gemeente toe gingen die normaal minder gauw uit eigen beweging de Ombudsman benaderen, bijvoorbeeld door op de markten te staan. Of door op de lokale radio spreekuren te houden, zodat mensen letterlijk hoorbaar aan de ombudsman kunnen meegeven waar ze vastlopen in hun contact met de gemeente.


Naast de individuele klachten die dit opleverde, kregen we hierdoor ook meer zicht op wat er breder en dieper leeft. Dit brengen we vervolgens waar mogelijk terug in preventieve activiteiten om te voorkomen dat bewoners meldingen en klachten indienen. In 2022 hebben we in dit kader ook Ombudsacademies georganiseerd. Deze sessies zijn bedoeld om gemeenten te activeren om bewoners te beschermen… tegen zichzelf. Tegen kastje-muurproblemen, tegen tegenstrijdige regels en onduidelijke formulieren. We zijn

gestart met Ombudsacademie sessies voor de klachtbehandelaren van de aangesloten gemeenten. Er gaat altijd wel iets mis want het is en blijft mensenwerk, maar als de gemeente de juiste mensen op de juiste plek heeft zitten, dan is de oplossing sneller dichtbij.


We hebben binnen mijn bureau ook de bedrijfsvoering verder ontwikkeld, met een nieuw zaaksysteem en een nieuw intranet, naast het afronden van een nieuwe website. Uit ons overzicht van zaken valt over het afgelopen jaar op dat we minder, maar complexere gevallen binnenkrijgen. Ingewikkelde gevallen van bewoners met geestelijke problematiek die tussen wal en schip vallen en zaken waarbij we gemeente en bewoner in een juridische loopgravenstrijd zien. Uit de klachten in 2022 valt mij op dat bewoners de behoefte hebben aan deskundig persoonlijk contact bij vragen. Iemand om mee te praten. Hierop zijn de gemeentelijke organisaties – uitzonderingen zoals Diemen daargelaten - niet op ingesteld. Vanwege capaciteit gebrek heb ik in 2022 enkele onderzoeken naar aanleiding van klachten moeten parkeren. Dit is geen goede zaak want ‘parkeertijd’ schaadt op termijn de randvoorwaarden om nog onderzoek te kunnen doen.


Een uitgebreider en inhoudelijk overzicht van de werkzaamheden van de ombudsman zal ik geven in mijn jaarbeschouwing, die los van deze jaarrekening verschijnt en dan op de website van instituut Ombudsman Metropool Amsterdam te vinden zal zijn. Vanzelfsprekend wissel ik graag met u naar aanleiding van deze verantwoording verder van gedachten over het gezamenlijk werken aan een vertrouwenwekkende, mensgerichte overheid.


Met vriendelijke groet,

Munish Ramlal

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Jaarrekening 2022

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Jaarrekening

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Jaarrekening 2022

24 juni 2023

bottom of page