top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Een inwoonster van Almere is afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk benadert de ombudsman. Zij werkt fulltime bij een Nederlands bedrijf. Daarnaast probeert zij aan de verplichtingen van haar inburgeringscursus te voldoen. Hoewel ze begrijpt dat dit van belang is, valt haar werk niet te combineren met het inburgeringstraject. Daardoor is ze genoodzaakt om 16 vrije dagen op te nemen voor de inburgeringscursus.


Ze heeft aan de gemeente gevraagd of het mogelijk is om voor een aantal onderdelen (gedeeltelijke) vrijstelling te krijgen, omdat ze al fulltime bij een Nederlands bedrijf werkt. Het bedrijf heeft een begeleidende verklaring gegeven waarin ze haar aanvraag ondersteunt. Dit dient ze in als bezwaar tegen haar persoonlijk inburgeringsplan (PIP). De vraag van de vrouw leent zich echter niet direct voor een formele bezwaarprocedure omdat het PIP juridisch correct en compleet is. Een dergelijke vrijstelling van bepaalde onderdelen kan worden toegekend, maar hoeft juridisch gezien niet. De beslissing wordt daarom verdaagd, en de vrouw wordt terugverwezen naar een gesprek met haar contactpersoon bij de afdeling. Ze moet hier echter drie weken op wachten, in verband met vakantie van deze persoon.


De vrouw wil graag duidelijkheid, in verband met het kunnen aannemen van opdrachten op haar werk. Daarnaast is zij niet erg te spreken over hoe zij tot nu toe door de afdeling inburgering is behandeld. Haar terugbelverzoeken en andere vragen worden laat of helemaal niet opgepakt, haar contactpersoon spreekt geen Engels. De bezwaarschriftencommissie stelt echter dat de vrouw moet wachten tot haar contactpersoon terug is en dat dit niet anders is. De bezwaarschriftencommissie laat wel weten aan de ombudsman dat ze er op vertrouwt dat de vrouw er met haar contactpersoon uit zal komen.


Uiteindelijk krijgt de vrouw inderdaad de verzochte vrijstellingen. De gemeente laat aan de ombudsman weten dat de overige klachten omtrent het proces ook worden bekeken. Het is bekend dat de afdeling onder grote druk staat en met achterstanden te maken heeft. De gemeente gaat met dit probleem aan de slag. De ombudsman zal over een paar maanden informeren naar de uitkomst, maar sluit het individuele dossier.

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Inburgeringscursus valt niet te combineren met werk

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Zaak

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Inburgeringscursus valt niet te combineren met werk

5 oktober 2022

bottom of page