top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

“Kom kijken, haal je wijsheid niet uit de dossiers. Dan zie je met eigen ogen ons eigen Lampedusa”, zei de Groningse burgemeester Koen Schuiling in april in het Veiligheidsberaad (Binnenlands Bestuur, 7-2022).

Een bezoek aan de opvanglocatie in Ter Apel had hem stevig doen schrikken. Nu weten we waarom.

Het advies van Schuiling om zelf te kijken, kun je breder trekken naar iedereen die werkt in het openbaar bestuur. Want als je dingen met eigen ogen ziet, bewoners zelf spreekt, dan ga je de dingen anders benaderen. Je gaat ook méér zien.


Wat me oprecht verrast, is dat de ombudsman soms het eerste gezicht is voor bewoners, terwijl ze al jarenlang in de clinch liggen met hun gemeente. Ze krijgen steeds juridische brieven, verwijzingen naar websites en instanties, maar tot een persoonlijk gesprek ter plaatse komt het bijna nooit. Een Amsterdamse bestuurder vertikte het zelfs om op mijn uitnodiging langs te gaan bij een bewoner. Hij stuurde liever een mail. Maar hoe onpersoonlijker het contact is, hoe groter de kans is op misverstanden, irritaties en klachten. Even langsgaan en de situatie beoordelen, is nog niet altijd de overheidscultuur.

Gelukkig zijn er voorbeeldfiguren die laten zien dat het wel degelijk ook anders kan binnen diezelfde organisatie. Zo kwam ik in Amsterdam-West Rob Bos tegen, een aimabele oud-politieman die nu aan de slag is als ‘inspecteur Bouwdynamiek’. Hij kreeg als opgave om de Amsterdamse bouwwoede in de kiem te smoren. Ik liep met hem mee op straat en zag: hij spreekt overtreders ferm aan, maar het boetenboekje blijft steeds in de broekzak. Door zijn persoonlijke, nabije aanpak, is hij een vertrouwd gezicht. Sinds zijn komst zijn er minder klachten.


Een andere ambtenaar is Bert Ramaker van het Bureau Nadeelcompensatie. Als de straat in Amsterdam opengebroken wordt, dan rijst de vraagt of je compensatiegeld krijgt als ondernemer. Dat is meestal niet het geval omdat de regels nogal rigide zijn. Maar bij vragen daarover gaat Ramaker niet een lange ambtelijke mail of brief opstellen. Hij gaat ernaar toe en gaat in gesprek.


Of Warda el Yandouzi en Houssain Mouhmouh, (voormalig) ambtenaren uit stadsdeel Amsterdam Nieuw-West. Zij regelden 2 grote bussen en brachten het gemeentelijke loket letterlijk naar de bewoners toe (in de coronaperiode), vanuit hun waarneming dat veel bewoners niet zelf hun weg daarnaartoe wisten te vinden.

Dit zijn voor mij ‘topambtenaren’.


Ze schakelen vaardig tussen de echte wereld van bewoners, actieve wijkorganisaties, ondernemers en de gemeentelijke binnenwereld van regels, afdelingen en budgetten. Dat is ontzettend knap. De straat is niet altijd gemakkelijk, maar de ambtelijke organisatie is ook geen kattenpis.


Zoals de burgemeester van Groningen niet altijd begrepen wordt door het verre Den Haag, zo heeft de ondernemende ambtenaar het soms moeilijk met de intern gerichte gemeentelijke organisatie. Beslissingen moeten over veel schijven beoordeeld worden door mensen ‘ver weg’, die de situatie niet echt kennen maar zich er toch mee gaan bemoeien.


Kan het anders? Jazeker: Geef doorslaggevend gewicht aan het oordeel van de ambtenaar ter plaatse vanuit het principe ‘Wie het ziet, mag beslissen’. En inderdaad: ‘Ga kijken’.





Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Column: Wie het ziet mag beslissen

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Column

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Column: Wie het ziet mag beslissen

29 augustus 2022

bottom of page