We mopperen wel eens over de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. ‘Niks mag meer.’ Ook in gemeenteland hoor je dat de schulphulpverlening of jeugdzorg erdoor worden ondermijnd. Of dat veiligheidsoperaties in het gedrang komen. ‘De AVG verbiedt van alles.’
Omdat ik een tijdje bij de Autoriteit Persoonsgegevens werkte, heb ik me kunnen verdiepen in deze Europese verordening. Zelf denk ik dat deze problemen niet zozeer te wijten zijn aan de AVG. Sterker, wie zegt dat de AVG ‘juridisch strak is’, heeft die mogelijk niet precies gelezen. Deze verordening blinkt juist uit in het níet-regelen. Zij regelt vooral hoe je zelf aan de slag moet, geleid door principes van gegevensbescherming. En ten aanzien van het zélf nadenken, tja…daar wringt vaak de schoen.
Zodra professsionals zeggen ‘dát het niet van de AVG mag’, is het goed om daar dus eens op door te vragen. Een moeder vertelde mij dat ze zich zorgen maakte over haar dochter die in een instelling verbleef en hoe zij zich als ouder buitengesloten voelde door de zorgorganisatie. ‘Steeds krijg ik te horen dat ze door de AVG niks meer met me kunnen delen nu ze 18 is geworden. Heb ik geen recht als moeder om te weten hoe het met mijn kind gaat?’
Hoe moet zo’n zorgorganisatie hier nu mee omgaan? Een algemeen sorry-het-mag-niet-meer-want-AVG, is op zijn minst discutabel. De moeder gaf aan dat ze te maken had met meerdere publieke zorgorganisaties. Ze merkte dat sommige hulpverleners haar wel opbelden, op de hoogte hielden en soms aangaven dat ze ‘omwille van de privacy niet in details konden treden’. Dat luchtte haar op. Maar ja…is dit AVG-technisch in orde?
Bij toeval is de AVG niet een soort Wetboek van Strafrecht geworden, waarin staat wat verboden is. Bij de wetsontwikkeling schoof iemand aan tafel met verstand van ‘risicomanagement’. Het (techno-optimistische) idee was dat met het vrije verkeer van data een hoop nieuwe verwerkingen zouden plaatsvinden in een digitale economie en dat je die niet op voorhand allemaal moest verbieden, juist ook omdat die positieve dingen kunnen opleveren. Maar dat je de risico’s wel tijdig in beeld moet krijgen en in de kiem moet smoren. En daardoor ontstonden allerlei organisatieverplichtingen voor het hanteren van een risicomanagementsysteem rond gegevensbescherming; zoals de Functionaris Gegevensbescherming (FG) en specifieke ISO-normen.
Zodra technische termen als ‘Data Protection Impact Assessement’ vallen, gebeurt er iets opmerkelijks. Dan gaat de techniek het gesprek over waarden overvleugelen. Ineens gaat het over de vraag of iets wel of niet mag op basis van een artikel, in plaats van of iets rechtvaardig is in een gegeven context. In zekere zin biedt de AVG professionals meer ruimte. In plaats van blaming the rules zou ik daarom claiming the tools adviseren. Mogelijk kan het volgende daarbij behulpzaam zijn.
Sinds kort heb ik een fotogalarij van oud-ombudslieden. Een beetje ook om de ambtsdragers die me voorgingen te eren. En dan zie ik Ulco van de Pol. Hij bekleedde het ambt van 2005 tot 2013 en introduceerde het ‘moedercriterium’. Daaronder verstond hij: behandel de burger zoals u uw moeder zou behandelen. Het gemeentelijk handelen werd daaraan getoetst. Kort en simpel. Zo’n moedercriterium is best een handig lampje bij het lezen van de uitgebreide AVG-handleidingen.
Deze column verscheen op 16 maart 2023 op Binnenlandsbestuur.nl
Column: Moeders wijsheid
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Column
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
Open document
Publicatienummer:
16 maart 2023