top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Een Zaanse klaagt over het feit dat ze in juli 2022 nog geen aanslag voor gemeentebelastingen heeft ontvangen. Ze heeft de website van de gemeente Zaanstad in de gaten gehouden om te zien wanneer de aanslag zal komen. De termijn die op de website staat wordt echter telkens opgeschort van april, naar juni, naar juli en nu zelfs oktober.


Als gevolg daarvan ook heeft ze ook nog geen rekening van het waterschap ontvangen. De rekeningen stapelen zich op deze manier op. Ze klaagt daarover bij de gemeente en is ontevreden over de afhandeling van haar klacht. Ze vindt dat haar klacht niet serieus genomen wordt en ze vindt het daarnaast onbegrijpelijk dat ze nog steeds geen aanslag heeft. Het voelt alsof de gemeente haar zaken niet op orde heeft.


De ombudsman ontvangt in deze periode meer klachten van inwoners van Zaanstad over de verlate aanslag. Reden voor de vertraging is dat de gemeente sinds dit jaar een andere (landelijk vastgestelde) berekeningswijze hanteert bij het berekenen van de WOZ-waarde. De veranderde berekeningswijze maakt dat in sommige gevallen een extra controle moet worden uitgevoerd. Dit is tijdrovend.


Er is begin van het jaar een persbericht verzonden over de nieuwe berekeningswijze en de mogelijke gevolgen voor de betaaltermijnen. De verwachting was destijds dat alle woningen voor april 2022 beschikt konden worden. Daarom is er in elk geval gezorgd voor twee extra betaaltermijnen en kunnen mensen een betalingsregeling aanvragen als ze in de problemen komen. Het is echter niet gelukt om voor april klaar te zijn.


De gemeente heeft besloten de capaciteit te verdubbelen, waardoor iedereen zijn aanslag aan het einde van het derde kwartaal binnen heeft. Dat een verandering van werkwijze onvoorziene gevolgen met zich mee brengt is begrijpelijk. De ombudsman adviseert de gemeente echter wel om goed te reflecteren op het proces: is bijvoorbeeld de communicatie en informatievoorziening richting de inwoners goed genoeg geweest, zowel vooraf als op het moment dat duidelijk werd dat de achterstand groter was dan verwacht? Had er eerder ingezet kunnen worden op verdubbelen van de capaciteit?

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Belastingaanslagen blijven telkens uit

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Zaak

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Belastingaanslagen blijven telkens uit

19 augustus 2022

bottom of page