De ombudsman deed in 2021/2022 op verzoek van de burgemeester en een viertal raadsleden onderzoek naar een Zaanse ontslagzaak uit de jaren ‘80. Het onderzoek werd afgesloten met een rapport dat met alle betrokkenen is gedeeld. Hier vindt u de samenvatting van dit onderzoek. Met het oog op privacy en herkenbaarheid van betrokkenen is niet het volledige rapport op de website geplaatst.
De Ombudsman Metropool Amsterdam heeft recent onderzoek gedaan naar een Zaanse ontslagzaak uit de jaren ‘80. Een kleuterleidster (hierna ‘mevrouw’) is destijds ongevraagd eervol ontslagen op basis van arbeidsongeschiktheid. Omdat mevrouw zich niet kan vinden in de arbeidsongeschiktheid en het daaropvolgende ontslag gaat zij daartegen in beroep en in hoger beroep. Uiteindelijk worden zowel de arbeidsongeschiktheid als het ontslag tot in hoogste instantie bekrachtigd door de rechter. Daarmee wordt het ontslag in 1985 een feit.
Tot op heden voelt mevrouw dat haar onrecht is aangedaan en is zij op zoek naar gerechtigheid. De burgemeester heeft, op verzoek van een viertal raadsleden, de Ombudsman gevraagd om het handelen van de gemeente in deze zaak nog een keer goed te onderzoeken, duidelijkheid te verschaffen voor de betrokkenen en te komen met een oordeel en advies. Met als doel de zaak hiermee te kunnen afsluiten.
(On)terecht ontslag in Zaanstad
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Rapport
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
22 augustus 2022