top of page

home

Publicaties

Contact

Info

kinderombudsman

Een vrouw vraagt de aandacht van de ombudsman voor de geëscaleerde situatie van haar zoon. De jongen heeft nadat hij wast vastgelopen met een aantal studies, bij de gemeente Amsterdam een uitkering aangevraagd. Hij is daarbij door de gemeente gekoppeld aan Streetcornerwork en een dagbestedingsproject van de gemeente. Volgens de moeder paste dit project niet bij de jongen omdat hij het best goed deed en alleen maar wat tijd nodig had om uit te zoeken hoe het verder moest. Tijdens het dagbestedingsproject is de jongen echter in contact gekomen met verkeerde vrienden en is hij verslaafd geraakt, waardoor de relatie met zijn moeder ernstig verslechterde.


De moeder zoekt erkenning voor het feit dat het ingezette traject niet het juiste is geweest. Ook vindt ze dat zij als moeder onvoldoende betrokken is geweest. Telkens als zij bij de betrokken hulpverlening naar haar zoon informeerde liet men haar weten dat hij meerderjarig was en zelf mocht beslissen. De moeder erkent dit maar ze begrijpt niet waarom zij als belangrijke schakel in het netwerk van de jongen, helemaal niet is ingezet of als versterking is gezien. Dat beschouwt ze als een groot gemis in de jongerenhulpverlening.


De ombudsman bespreekt met haar dat de situatie van haar zoon zo gecompliceerd is dat het lastig is om daar één partij verantwoordelijk voor te houden. Of de ingezette hulpverlening en dagbesteding al dan niet passend is geweest is niet aan de ombudsman om te beoordelen, temeer omdat haar zoon hier zelf niet over klaagt. De gemeente legt uit dat destijds in overleg met de jongen blijkbaar geoordeeld is dat het traject een goede optie was.


De ombudsman mag zonder toestemming van de zoon ook niet in zijn dossier kijken en heeft bovendien niet de expertise om daar een oordeel over te vormen. Hij herkent wel het signaal dat ouders van jongvolwassenen vaker het gevoel hebben dat zij buitenspel gezet worden. Zeker als de jongere in kwestie aangeeft dit te willen. Uiteraard hebben de gemeente en de hulpverlening te maken met privacywetgeving, maar het moet ook mogelijk zijn jongeren aan te moedigen om ook de kracht van betrokkenheid van hun ouders in te kunnen zien. De ombudsman koppelt de moeder aan een medewerker van de gemeente die bezig is met vraagstukken omtrent jongvolwassenen en sluit het dossier.

Logo Ombudsman Metropool Amsterdam

Dien een klacht in

020-625 9999 

(ma-vr 09:00 - 12:00)

Menu

Moeder niet betrokken bij hulpverlening

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

home

Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.

Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.

Velden met een * zijn verplicht.

Over welke gemeente gaat uw klacht?*

Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat. 

Selecteer een gemeente

Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*

Maak een keuze

Omschrijf uw klacht*

Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.

Begin met typen...

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)

Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.

Ga verder

Een signaal delen

Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.

Deel een signaal

Zaak

Samenvatting

Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.

Open document

Publicatienummer:

Samenvatting

Open document

Informatie

Downloads

Dien een klacht in

Moeder niet betrokken bij hulpverlening

6 oktober 2022

bottom of page