De gemeentelijke kinderombudsmannen van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben bij staatssecretaris Van Ooien aangedrongen op een oplossing voor de opvang van gezinnen die wel over de Nederlandse nationaliteit beschikken, maar geen band hebben met één Nederlandse gemeente. Doordat geen enkele gemeente zich verantwoordelijk voor deze gezinnen voelt komen zij nergens in aanmerking voor een huis, opvang of andere voorzieningen.
De (kinder)ombudsmannen uitten hun bezorgdheid over deze gezinnen al in 2019 bij premier Rutte. Dit resulteerde in een onderzoek door bureau HHM naar oplossingsrichtingen, in opdracht van de ministeries van VWS en BZK en de VNG. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het Rijk uiteindelijk zal moeten zorgen voor enige oplossing, om te voorkomen dat gezinnen met kinderen op straat moeten slapen.
Tijdens de Covid-pandemie verdween deze problematiek tijdelijk naar de achtergrond omdat gezinnen konden verblijven in de (van rijkswege bekostigde) Covid-opvang. Met het sluiten daarvan is het probleem echter opnieuw schrijnend duidelijk geworden. Dit heeft in Amsterdam geleid tot een rapport van de Amsterdamse kinderombudsman en een rechterlijke uitspraak waarin is aangeven dat de opvang niet beëindigd mag worden omdat een dak boven het hoofd de humanitaire ondergrens is voor gezinnen met kinderen.
Kinderombudsmannen dringen aan op oplossing voor gezinnen zonder regiobinding
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Brief
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
16 juni 2022