

.png)
.png)



Dinsdag 21 maart is de nationale ‘Dag van de Burger’. De Ombudsman Metropool Amsterdam haakt hierop aan om vanaf 21 maart de maand van de burger te maken. Tijdens deze maand staan wij gewoon stil bij elkaar, dus van 21 maart tot 20 april. Weet jij eigenlijk wie jouw buren zijn? Weet jij wat jouw gemeente voor jou doet? Heb je nog wel vertrouwen in je buren en de gemeente? Deze maand zullen wij activiteiten organiseren om jou te helpen met het verbinden met je omgeving en een positieve wind laten waaien door de metropool. Laten we samen een positieve sociale impact maken!
Maatschappelijke organisaties in de metropoolregio
Wil je ook bijdragen aan je buurt of stad? Dit overzicht is een greep uit verschillende maatschappelijke initiatieven en organisaties uit de Metropool Amsterdam.

Burger van de Maand: Ernst
Ernst, Wijkregisseur Almere Centrum, laat zien dat maatschappelijk betrokken ambtenaren essentieel zijn.

Evenementenkalender Maand van de Burger
Leuke activiteiten in Amsterdam, Zaanstad en Almere

Burger van de Maand: Lucia
In sommige gevallen moet je verder kijken dan je neus lang is en via een omweg de persoon helpen

Wij delen bloembollen uit bij jou in de buurt
Haal een vrolijk cadeautje op voor jou en je buur. Soms kan de eerste stap heel klein en simpel zijn!

In gesprek Zaanstad: 5 april
Wil jij ook een leuke bos kleurrijke bloemen, ga dan met ons in gesprek over de maand van de burger!

In gesprek Almere: Stadhuis
Haal je gratis koffie en thee op. Ook delen wij vandaag bloembollen uit die je kan delen met je buur!
.jpg)
Pakhuis de Zwijger: Terugblik: Maand van de Burger
Op 20 april in de avond sluiten wij de Maand van de Burger af bij Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tijdens deze avond blikken wij op een informele manier terug op de maand en vertellen verhalen over vertrouwen in elkaar.

In gesprek Amsterdam West: Plein 40-45
De Maand van de Burger staat in de middag tussen 13:30 en 15:30 op Plein 40-45 koffie en bloembollen uit te delen. Ga ook het gesprek met ons aan over vertrouwen in elkaar.

In gesprek Bijlmerpoort
De Metropool trainees gaan op pad en delen koffie en bloembollen uit bij Bijlmerpoort. Deel jouw verhaal over vertrouwen in elkaar.

De organisatie
In opdracht van de Ombudsman zijn 17 Metropoolregio Amsterdam trainees begin februari begonnen aan de opdracht om de metropool in te gaan en acties te ondernemen die het vertrouwen bij inwoners onderling en met de overheden vergroten.

Veelgestelde vragen.
Nieuws.
Activiteiten.
De ombudsman is een tweedelijns klachtbehandelaar voor de gemeente of instanties waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Dat betekent dat je je klacht eerst bij de gemeente zelf moet indienen. Als je niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente jouw klacht heeft afgehandeld kun je ons om hulp vragen. Wij zijn onafhankelijk en aan niemand ondergeschikt. Onze hulp is gratis.
In de meeste gevallen kunnen wij u het beste van dienst zijn als u eerst uw klacht bij de betreffende gemeente of dienst indient. Wij bekijken dan de reactie en bepalen aan de hand daarvan wat wij voor u kunnen betekenen. Duurt het echter te lang voordat u een reactie krijgt of bent u het niet eens met de reactie die u heeft gekregen? Dan kunt u direct bij ons een klacht indienen.
Je kunt bij ons klachten indienen over de gemeenten die bij ons zijn aangesloten en instanties waar deze gemeenten verantwoordelijk voor zijn. Bijvoorbeeld over bijstandsuitkeringen (Wmo)zorg, parkeren, gemeentelijke belastingen, afval of andere kwesties over de openbare ruimte. Weet je niet zeker of wij je kunnen helpen? Bel ons dan even, dan kijken we wat we voor je kunnen doen.
Wij behandelen klachten over Amsterdam, Almere, Amstelveen, Zaanstad, Diemen, Landsmeer, Waterland en Ouder-Amstel. Heb je een klacht over een andere gemeente? Kijk dan op de site van de Nationale ombudsman waar je wel terecht kan.
© 2023 Ombudsman Metropool Amsterdam | ombudsmanmetropool.nl
Ombudsman Metropool Amsterdam
Jacob Bontiusplaats 9
1018 LL Amsterdam
.png)