Ombudsman Metropool Amsterdam Logo

Zoeken

Mijn vraag gaat over

De urgentieverklaring waarmee u voorrang krijgt voor een sociale huurwoning is bedoeld voor echte noodgevallen. Bijvoorbeeld wanneer u vanwege uw gezondheid niet meer in uw huis kan blijven wonen. Of wanneer u met uw minderjarige kinderen op straat komt te staan. Of omdat u ernstig bedreigd wordt. Voor een urgentieverklaring gelden strenge voorwaarden. U kunt het Sociaal Loket vragen om u te helpen met de aanvraag. Maar zelfs met een urgentieverklaring kan het lang duren voor u een woning heeft gevonden. 

Komt u er met de instantie niet uit?

of bel 020-625 9999

Dien online een klacht bij ons in

Is er sprake van levensgevaar, zoals een sterke gaslucht, instortingsgevaar van een balkon of schoorsteen of een verstopte rookgasafvoer? Bel dan 112. Andere klachten over onderhoud zoals lekkages, schimmel, scheuren in de muren, slechte ramen of kozijnen of schade aan een balkon moet u eerst melden bij de eigenaar van de woning. Als u er niet uitkomt met de eigenaar dan kunt u een Melding Woningonderhoud doen bij de gemeente. Dit kan via het online formulier maar ook telefonisch. Op de site van !WOON vindt u veel informatie over huren en wonen. Op de site van Het Juridisch Loket vindt u ook veel informatie over uw rechten als huurder.


Komt u er met de instantie niet uit?

of bel 020-625 9999

Dien online een klacht bij ons in

Als u last heeft van een buurtbewoner kunt u dit aan de verhuurder van de woning melden. Als die u niet kan helpen, kunt u het Meldpunt Zorg en Woonoverlast van de gemeente inschakelen. Dat kan via het online formulier of telefonisch Heeft u een koopwoning en overlast van uw buren en komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met de Vereniging van Eigenaren (VvE).

Overlast van een bedrijf, bouwoverlast, horecaoverlast, overlast van boten of dieren kunt u melden bij de gemeente via het meldingenformulier op de website of via het algemene nummer van de gemeente. 


Wanneer u niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente de overlast aanpakt kunt u contact met ons opnemen.


Komt u er met de instantie niet uit?

of bel 020-625 9999

Dien online een klacht bij ons in

Ook interessant

Het is erg lastig om in Amsterdam een woning te vinden. Kijk op de site van de gemeente welke mogelijkheden er zijn. 

Komt u er met de instantie niet uit?

of bel 020-625 9999

Dien online een klacht bij ons in

Om hiervoor in aanmerking te komen moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Op de site van de gemeente kunt u meer informatie vinden. Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van een medische urgentie? Maak dan een afspraak bij een Stadsloket bij u in de buurt. 

Komt u er met de instantie niet uit?

of bel 020-625 9999

Dien online een klacht bij ons in

Hier vindt u informatie over het verkrijgen van een woning, briefadres of urgentieverklaring, klachten over woningonderhoud of overlast in uw leefomgeving.


Hulp nodig? 020-625 9999 (ma/vr 9.00 - 12.00 uur)

Wonen

We werken er nog hard aan, onze nieuwe website. Deze pagina is binnenkort beschikbaar.