Ouder of pleegouder
Wordt jouw kind niet correct behandeld? Zocht je overal hulp, maar kan of wil niemand iets doen? Lees hoe we jou en je kind helpen.
Waar heeft mijn kind recht op? Kinderen mogen niet alles zelf beslissen. Bovendien is de leeftijd van uw kind ook van belang. Wanneer mag hij/zij bijvoorbeeld werken? En heeft hij/zij dan recht op het minimumloon? Mag uw dochter zelf een brommer kopen of komt die dan op uw naam? En kan ze die brommer zelf verzekeren? Moet uw zoon eigenlijk naar school als hij 17 is? De Nationale Kinderombudsman heeft voor het antwoord op dat soort vragen een handige ‘leefijdsladder’ op haar site geplaatst.
Doet de kinderombudsman nog andere dingen of behandelen jullie alleen klachten? De kinderombudsman behandelt vooral klachten. Maar het is net zo belangrijk dat we van die binnengekomen klachten ook iets leren, zodat het dan ook structureel beter gaat. Dus daar helpen wij de gemeente en allerlei andere instellingen die met en voor kinderen werken mee.
Soms starten wij ook onderzoeken eigener beweging. Zo willen wij bijvoorbeeld graag meer weten over schoolreisjes en of die nou bij school horen of dat uw kinderen alleen mee mogen als ouders ervoor betalen. En we zijn ook bezig om oplossingen te verzinnen voor de lange tijd die kinderen soms moeten wachten voordat ze jeugdhulp krijgen. Dus als u nog iets dwars zit, mail of app ons dan, want naar dat soort onderwerpen zijn wij altijd op zoek.
Duurt het lang voor er iets met mijn klacht gebeurt? Wanneer u mailt of appt dan reageren wij meestal meteen, of uiterlijk de volgende dag, zodat wij meer te weten kunnen komen over u en uw klacht. Hoe lang het oplossen duurt, is vooral afhankelijk van wat u en uw kind wil: wilt u dat ik snel iets ga doen, bijvoorbeeld met instanties praten, of wilt u juist dat we rustig kunnen bespreken hoe het gaat en wat u er mogelijkerwijs zelf aan kunt doen? Officieel willen we een klacht afhandelen binnen zes weken, maar het kan dus nogal verschillen.
Waarover is de Kinderombudsman bevoegd?
Kinderombudsman Amsterdam is een tweedelijns klachtenregeling: u kunt bij ons terecht wanneer u een klacht hebt ingediend bij een gemeente die bij ons is aangesloten (Amsterdam, Almere, Zaanstad, Amstelveen, Diemen, Waterland en Landsmeer) en u niet tevreden bent met hoe die klacht is afgehandeld. Als uw klacht gaat over de uitvoering van beleid, dan kijken wij opnieuw naar de klacht en komen wij met een oplossing.
Onafhankelijk en onpartijdig De dienst of instantie waar de klacht over gaat, is niet verplicht om iets met de oplossing van de ombudsman te doen, maar in 95% van de gevallen gebeurt dat wel. Dat wil echter niet zeggen dat u altijd gelijk krijgt, noch dat u alles van de overheid mag verlangen: de ombudsman is geen belangenbehartiger of mediator, maar beoordeelt onafhankelijk en onpartijdig het handelen van de gemeente en zal op basis daarvan met een oplossing komen.
Onderzoek eigener beweging Naast het afhandelen van klachten kunnen wij ook onderzoeken eigener beweging uitvoeren. Wanneer de ombudsman wel misstanden constateert, maar er geen klachten worden ingediend, zijn wij wel bevoegd deze te onderzoeken.
Bevoegdelijke beperkingen Aan onze bevoegdheden zijn ook enige beperkingen gesteld. Zo kunnen wij weinig doen aan klachten die gaan over woningcorporaties of niet-gemeentelijke instanties zoals de politie. Ook als uw klacht gaat over politieke besluiten of als een rechter al uitspraak heeft gedaan, kunnen wij doorgaans niet veel voor u betekenen.
Vraag het ons Twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Neemt u dan even contact met ons op. Dan bekijken we samen hoe wij u het beste kunnen helpen.