Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Uitgelicht Uitgelicht

Artikelen

  • Ombudsman Metropool Amsterdam publiceert jaarverslag 2016


    Terugkerend thema in het werk van ombudsman Arre Zuurmond is de kloof tussen de systeemwereld (bureaucratie) en de leefwereld (sociale werkelijkheid). Deze kloof kan blijken uit incidenten, eenmalige fouten die de gemeente na tussenkomst van de ombudsman rechtzet. Maar ook uit meer structurele problemen, met een dieperliggende oorzaak, die vaak blijk geven van een dominantie van het systeem.

  • Rapport overlast binnenstad aangeboden aan gemeenteraad


    Ombudsman Arre Zuurmond heeft op woensdag16 november 2016 zijn rapport over overlast in de binnenstad aangeboden aan de Amsterdamse gemeenteraad.

  • Arre Zuurmond is Overheidsmanager van het Jaar 2016!


    Op maandag 14 november is Arre Zuurmond verkozen tot overheidsmanager van 2016. De jury prees zijn onorthodoxe aanpak van maatschappelijke problemen en het feit dat hij de burger altijd centraal stelt. We zijn erg trots op Arre's onderscheiding, die hem de kans biedt om het perspectief van de leefwereld van burgers nog meer onder de aandacht te brengen. 

  • Mantelzorgcadeau uitsluitend via de balie verstrekt


    Een vrouw en haar zoon zijn mantelzorgers voor verschillende personen. Ze heeft gehoord dat zij van de gemeente Amsterdam een Mantelzorgcadeau kunnen krijgen.

  • Inwoners hebben recht op handhaving - Noodsignaal overlast in de binnenstad


    'Alsof een voetbalstadion leegloopt, maar dan permanent', of 'het lijkt wel project X, maar dan 24/7'. Het ontbreekt ons aan vocabulaire om te beschrijven wat je als inwoner van Amsterdam meemaakt, als je per ongeluk - in een ver verleden - bent gaan wonen in een uitgaansgebied.

  • Arre Zuurmond finalist Overheidsmanager van het Jaar 2016


    Ombudsman Arre Zuurmond is één van de drie finalisten voor de  Overheidsmanager van het jaar 2016 award. De beide andere finalisten zijn Piet Sennema, Secretaris-directeur Waterschap Aa en Maas en Monique Vogelzang, Inspecteur Generaal van het Onderwijs. Het thema dit jaar is  ‘Sturen zonder strepen’. Volgens de jury staan alle finalisten voor vernieuwing binnen hun organisatie en werkterrein, door op hun eigen manier vernieuwende werkwijzen door te voeren, medewerkers beslissingsvrijheid te geven en niet standaard te werken vanuit de hiërarchische lijn. Op 14 november a.s. zal in Ridderzaal te Den Haag de Overheidsmanager van het Jaar 2016 bekend worden gemaakt.

  • Gezamenlijk huishouden, niet hetzelfde adres


    Een moeder met een pasgeboren baby woont al jaren in hetzelfde huurappartement. De vrouw en haar dochter zijn afhankelijk van een bijstandsuitkering. Op een gegeven moment ontdekt ze tot haar schrik dat de sociale dienst haar gekort heeft op haar uitkering. Ze is lichtelijk in paniek, want met een pasgeboren baby kan ze elke cent gebruiken. Ze vermoedt dat de korting iets te maken heeft met haar nieuwe bovenbuurman.

  • Een vernietigde scooter hoef je niet te verzekeren


    Een man had tot 2012 een oude scooter die hij niet meer gebruikte en die op straat stond. Het stadsdeel heeft de scooter bij een opruimronde als wrak aangemerkt en laten verwijderen. Vervolgens heeft de scooter een tijd bij een ander gemeenteonderdeel, Toezicht en Handhaving, in bewaring gestaan. Wanneer de man het voertuig na een zekere tijd niet heeft opgehaald, laat de gemeente de scooter vernietigen.

  • Rapport van bevindingen bij de vergunningverlening rond hotel Toren


    De Gemeentelijke Ombudsman is bij de vergunningverlening rond hotel Toren betrokken geraakt doordat de buren van het hotel het oordeel van de ombudsman vroegen over de manier waarop vanaf 1998 steeds verschillende vergunningen werden verleend voor de uitbreiding van het hotel met een nieuwe verdieping. Deze vergunningen zijn herhaaldelijk door de rechter vernietigd en werden vervolgens in gewijzigde vorm opnieuw verleend. 

  • Notitie Gemeentelijke Ombudsman inzake oriëntatie op kwijtschelding


    Het college heeft de wens om kwijtscheldingsverzoeken meer in het kader van het armoedebeleid te willen beoordelen. In deze brief aan wethouders Kock (Financiën), Choho (Dienstverlening) en Vliegenthart (Werk, Participatie en Inkomen), geeft de Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond, aan de hand van twee casus zijn visie en ideëen weer.

  • De klager heeft niet altijd gelijk


    Ramon*) maakt en verkoopt al jarenlang sieraden op straat. Ieder jaar krijgt hij van het stadsdeel een ontheffing om dit op beperkte schaal te mogen doen. Op een dag vraagt een politieagent hem om zijn papieren en neemt zijn vergunning in. Ramon begrijpt er niets van. Als hij zijn sieraden niet meer mag verkopen verliest hij zijn broodwinning!

  • Gaat u voor de regel of gaat u voor de rek?


    In het kader van het NVVB-congres “Eindelijk echte dienstverlening?” van 11 & 12 mei jl., gaf de Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond een workshop met de titel “Ga je voor de regel of ga je voor de rek?”.

  • Resultaten onderzoek naar problemen van internationals


    Op verzoek van het Expatcenter Amsterdam heeft de Gemeentelijke Ombudsman meegewerkt aan een onderzoek naar de knelpunten waar internationals tegenaan lopen wanneer zij zich in Amsterdam vestigen.

  • Jaarbeschouwing 2015: Welkom in het systeem...


    Daklozen die steeds dieper in de problemen raken omdat ze geen vast woonadres hebben, mensen met een persoonsgebonden budget die al hun energie moeten steken in administratieve rompslomp en buurtbewoners die gebukt gaan onder grootstedelijke overlast. Veel van deze problemen ontstaan volgens Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond doordat de systeemwereld van de overheid niet aansluit bij de leefwereld van de burger. In zijn jaarbeschouwing 2015 getiteld “Welkom in het systeem…” laat de ombudsman aan de hand van drie groepen zien waar het misgaat tussen overheid en burger.

  • Vervallen procedure belemmert huwelijk


    Marcel* heeft zijn Iraanse vriendin Shirin* ten huwelijk gevraagd. Maar het huwelijk kan niet zomaar worden gesloten. Het stadsdeel heeft een Iraanse Verklaring nodig waaruit blijkt dat Shirin ongehuwd is. Ook zal via een zogenaamde M46 procedure een onderzoek ingesteld worden om uit te sluiten dat het om een schijnhuwelijk gaat. Het stel heeft nog geen exacte huwelijksdatum vastgesteld.

  • Boete voor onjuist aangeboden huisvuil door Zaanstad geschrapt


    Een inwoonster van Zaanstad zet begin februari 2016 groot papieren verpakkingsmateriaal  samen met een aantal lampen bij het grof vuil, omdat dit niet past in de normale papiercontainer. Als de vrouw ’s avonds thuis komt, ziet ze dat het afval weggehaald is. Een paar weken later ontvangt de vrouw een boete van €  127, - voor onjuist aangeboden afval. Ze snapt hier niets van.

  • Het bos in gestuurd


    De vader van de zestienjarig Kim mailt mij omdat hij het niet eens is met de boete die zijn dochter opgelegd heeft gekregen toen ze op haar snorfiets in de buurt van de Grote Speelweide van het Amsterdamse Bos reed. Een boswachter had geconstateerd dat ze op een weg reed waar je met een snorfiets niet mocht komen.

  • Kinderombudsman in actie bij St Henricusschool


    Op dinsdag 12 april was Gemeentelijke Kinderombudsman Anne Martien van der Does met haar medewerkers aanwezig bij de Sint Henricusschool in Nieuw West om de gevaarlijke verkeerssituatie rond de school onder de aandacht van automobilisten te brengen.

     

  • Zaanstad helpt moeder en zoon onder dak


    Begin februari belt een vrouw uit Zaanstad de ombudsman in paniek op. Ze is twee jaar geleden gescheiden, en haar ex betaalt geen alimentatie. Ze moet rondkomen van ongeveer € 600,- per maand. Ze heeft een tijdje bij een vriendin gewoond, en is daar ook ingeschreven. Als de vriendin merkt dat dit gevolgen heeft voor de hoogte van haar toeslagen, belandt de vrouw op straat.

  • Jaarbeschouwing Gemeentelijke Kinderombudsman 2015


    In haar eerste jaarbeschouwing over 2015, doet de Amsterdamse gemeentelijke kinderombudsman Anne Martien van der Does een dringende oproep aan professionals die zich met kinderen bezighouden om beter te luisteren naar de stem van het kind bij het nemen van beslissingen.

  • Bijzondere bijstand voor borg alsnog toegekend


    Na een lange periode van dakloosheid, is het de Amsterdammer Kees eindelijk gelukt een woning te vinden. Om daadwerkelijk in aanmerking te komen voor de woning moet hij één maand huur en borg vooruitbetalen. Kees kan dit niet zelf opbrengen en daarom vraagt hij bijzondere bijstand aan bij de gemeente Amsterdam.

     

  • Inschrijving van stadsnomaden


    Een groep stadsnomaden woont  op een braakliggend  terrein in Amsterdam. Deze “eco-nomaden” (zoals ze zichzelf noemen) wonen in zelfgebouwde huisjes, zijn geheel zelfvoorzienend en veroorzaken geen overlast. Het stadsdeel heeft mondeling toegezegd de groep te gedogen totdat duidelijk is wat er met het gebied gebeurt. Maar het wil geen schriftelijke gedoogverklaring afgeven.

  • Kapper valt tussen de regels van Bbz en bijstand


    In het derde kwartaal van 2015 ontving de ombudsman een klacht van een 58-jarige Amsterdamse kapper. De gemeente heeft hem gedurende een half jaar, tot februari 2015, een bijstandsuitkering voor zelfstandigen (Bbz) toegekend. In februari 2015 vraagt de man verlenging aan.

  • Geen bord wel een boete


    De heer Van Veen wendt zich, namens zijn dochter Kim, tot de ombudsman. Kim is door de boswachter staande gehouden en beboet toen zij op haar snorfiets door het Amsterdamse Bos reed op een plaats waar dat niet was toegestaan. Maar volgens meneer van Veen zou dat komen doordat de bebording op die plek in het Amsterdamse Bos onjuist is.

  • Gemeente Amsterdam en Gemeentelijke Ombudsman ondersteunen initiatief betere registratie doodgeboren kinderen


    In de pers is de laatste tijd veel discussie geweest over de registratie van doodgeboren kinderen. Veel ouders hebben behoefte aan een vorm van erkenning van hun doodgeboren kind. De Gemeentelijke Ombudsman en de gemeente Amsterdam begrijpen deze behoefte heel goed. Daarom willen wij met dit gezamenlijk schrijven toelichten welke mogelijkheden en/of verplichtingen er in Amsterdam nu al zijn om een doodgeboren kind te registreren.

  • Intervisiegesprek met Almere


    Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond heeft in december 2015 een collectief intervisiegesprek gevoerd met de Dienst Sociaal Domein van de gemeente Almere. De opzet van het collectief intervisiegesprek is dat de gemeente en de ombudsman aan de hand van een casus samen de knelpunten en oorzaken inventariseren, deze analyseren en vervolgens brainstormen over oplossingen.

     

  • Minder overlast van horecagelegenheid


    De ombudsman ontvangt regelmatig klachten van bewoners die (geluids)overlast ondervinden van een horecagelegenheid. Dit kan diep ingrijpen in het leven van mensen. Ze worden ’s nachts uit hun slaap gehouden waardoor ze niet meer goed kunnen functioneren op hun werk.

  • Geen kwijtschelding door peildatum eigen vermogen


    Een inwoonster van Amsterdam is het niet eens met de afwijzing van haar verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Het bedrag is slechts gedeeltelijk kwijtgescholden, omdat zij volgens Belastingen, gemeente Amsterdam voldoende vermogen heeft om in ieder geval een gedeelte van de belastingen te betalen.

  • Nieuwe start


    Een  jongeman, die al vijf jaar op straat leefde, belde ons in paniek op. Het UWV had zijn uitkering beëindigd omdat hij geen vast woonadres had. Met het briefadres dat hij via de Diaconie had gekregen kon hij zich opnieuw laten registreren in de Basisregistratie Personen. Maar toen hij een dag later met het UWV belde om zijn postadres door te geven, ontstond er een akelige discussie aan de telefoon.

  • Alsnog kwijtschelding voor motorliefhebber


    Een man is in het bezit van een motor. In 2007 koopt hij via Marktplaats voor  € 70  een motorframe (met kenteken) om aan te klussen. Ieder jaar dient hij bij de Amsterdamse belastingdienst een verzoek om kwijtschelding van gemeentebelastingen in. Die worden  altijd door Belastingen gehonoreerd. Maar in 2011 wijst de Belastingen zijn kwijtscheldingsverzoek ineens af omdat hij  twee motorvoertuigen bezit.

  • Bloemetje voor Basisregistratie


    De ombudsman wil een bloemetje aanbieden aan mensen die sportief en oplossingsgericht aan de slag gaan met klachten en structurele signalen uit de uitvoering.  Daarmee leveren ze immers een bijdrage aan een mooiere stad en een betere samenleving. Op 25 november werd Dirk Rutgers, de manager Melding en Handhaving van de afdeling Basisinformatie van de Gemeente Amsterdam door ombudsman Arre Zuurmond verrast met een bloemetje.

  • Onduidelijkheid over Jeugdsportfonds


    Een alleenstaande moeder met een bijstandsuitkering is op zoek naar vergoeding van de sportlessen voor haar tienerzoon. Ze wil daarvoor aanspraak maken op het Jeugdsportfonds (JSF) Amsterdam. Ze heeft dit in 2014 geprobeerd via de gymleraar van haar zoon, maar het duurde zo lang voor het rond was, dat haar zoon te laat was voor de start van de sportlessen.

  • Aanslag Waterschapsbelasting voor het ziekenhuis


    Een vrouw belt naar het telefonisch spreekuur van de ombudsman. Verontwaardigd vertelt ze een aanslag Waterschapsbelasting te hebben ontvangen. Ze legt uit eigenlijk dakloos te zijn, maar nu  bijwijze van uitzondering en bij gebrek aan een eigen adres, voor korte tijd ingeschreven te mogen staan op het adres van het ziekenhuis waar ze verblijft.

  • Problemen met leerlingenvervoer


    Een jongen die in Almere woont, is autistisch. Een passende basisschool is daarom heel belangrijk. In Almere is op het moment dat hij moet starten, in januari 2014, echter geen plaats voor hem. Wel wordt hij op de wachtlijst geplaatst. In de tussentijd gaat hij naar een geschikte school in Amsterdam.

  • Stijging WOZ-waardebeschikking teruggedraaid


    In het voorjaar van 2015 ontvangt een man een WOZ-waardebeschikking van de gemeente Amsterdam. De waarde van zijn woning is met ongeveer 19% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. De man laat de ombudsman weten dat sinds 1982 niets is veranderd aan het pand.

  • Zeven en een halve meter puur geluk


    Een vrouw lijdt aan een zeldzame aandoening die hypermobiliteit veroorzaakt. Als ze vermoeid raakt kunnen haar ledematen makkelijk uit de kom schieten. Vooral ’s avonds kan zij slechts vijftig meter lopen. Toch is ze vaak laat op pad omdat ze als zangeres optreedt of haar dochter –die aan dezelfde aandoening lijdt- moet ophalen. Hoewel ze zelf kan rijden, zijn niet alle auto’s geschikt voor haar.

  • Amsterdam by night


    Ik ontvang regelmatig klachten van bewoners die (geluids)overlast ondervinden van horecaelegenheden. Deze overlast kan diep ingrijpen in het leven van mensen. Ze worden ’s nachts uit hun slaap gehouden waardoor ze niet meer goed kunnen functioneren op hun werk. Of hun relatie komt onder druk te staan door de spanningen die de overlast met zich meebrengt. Dat geluidsoverlast indringend kan zijn heb ik zelf ondervonden toen ik enige tijd geleden een nacht doorbracht bij een bewoner die al jarenlang overlast ondervindt van een onder hem gevestigd café.

  • Bloemetjes voor schoner Roeterseiland


    De ombudsman wil een bloemetje aanbieden aan mensen die sportief en oplossingsgericht aan de slag gaan met klachten.  Daarmee leveren ze immers een bijdrage aan een mooiere stad en een betere samenleving. Op 26 oktober werden de omgevingsmanager van het Roeterseiland van de UvA, de accountmanager studentenhuisvesting van De Key en de winkelmanager van de Albert Heijn in de Sarphatistraat door een buurtbewoonster en Arre Zuurmond in het zonnetje gezet. Dankzij hun inspanningen ziet de omgeving van de campus er weer een stuk aantrekkelijker uit.

  • Bericht inzake dossier Oosterpark


    De Gemeentelijke Ombudsman, vertegenwoordigd door de plaatsvervangend ombudsman Anne Martien van der Does, heeft besloten het dossier over het Oosterpark te sluiten. In deze zaak bemiddelde  de ombudsman in een conflict tussen de Actiegroep Omsingeling Oosterpark en Stadsdeel Oost met over (onder meer) de kap van een aantal bomen in het Oosterpark.

  • Geen bijstand door steun van familie


    Nina is bijna wanhopig als ze het spreekuur van de ombudsman bezoekt. Ze is al een paar jaar bezig om een uitkering aan te vragen omdat de inkomsten uit haar eigen zaak te laag zijn. In eerste instantie vraagt ze een uitkering aan op grond van het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ). Die wordt afgewezen omdat haar bedrijf niet langer levensvatbaar is.

  • Amsterdamse Kinderombudsman signaleert problemen bij uithuisplaatsingen


    Gemeentelijke Kinderombudsman Anne Martien van der Does, signaleert de eerste rode draden in de klachten die zij over jeugzaken heeft ontvangen. Zo ervaren zowel ouders als kinderen regelmatig problemen bij uithuisplaatsingen. 

  • Wachttijden bij eerste inschrijving


    Bart neemt contact op met de ombudsman omdat hij van de gemeente verneemt dat zijn verloofde, Lina -een uit Iran afkomstige studente die in augustus naar Amsterdam is verhuisd- pas in oktober bij de gemeente terecht kan om zich te laten inschrijven. Dit levert allerlei problemen op, bijvoorbeeld  bij het aanvragen van een Burgerservicenummer, een ziektekostenverzekering of een OV-jaarkaart voor studenten.

  • In de knel door kostendelersnorm


    Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond signaleert dat mensen ernstig in de knel kunnen komen door de invoering van de kostendelersnorm. Het aantal zaken is nog niet groot, maar de ernst van de situatie waarin sommige mensen terecht  komen, maakt dat de  ombudsman aandacht vraagt voor hun problemen. In de uitzending van Nieuwsuur op vrijdagavond 18 september lichtte de ombudsman Arre Zuurmond toe waarom de invoering van deze norm vooral kwetsbare groepen binnen de samenleving extra hard raakt.

  • Bezoek studenten HvA


    Op 25 augustus kwamen studenten van de Hogeschool van Amsterdam langs bij de ombudsman. Hun vierde studiejaar, waarin ze gekozen hebben voor de minor ‘werken bij de overheid’, start met een kick off week met bezoeken aan organisaties die relevant zijn voor hun studierichting.

     

  • Moved to Amsterdam and experiencing problems?


    Are you an international working, studying or running your own company in Amsterdam? Have you run into any practical problems? Have you encountered any situation in which you felt disadvantaged or unfairly treated as an international? If so, we would love to get in touch with you.

  • Intervisiegesprek Almere over briefadressen


    Gemeentelijke ombudsman Arre Zuurmond heeft in juli 2015 een collectief intervisiegesprek met de afdelingen Burgerzaken en Sociale Zaken van de gemeente Almere gevoerd. Aanleiding voor het gesprek was het stijgend aantal klachten van burgers over problemen bij het aanvragen van een briefadres. De klachten hadden onder meer betrekking op de lange behandelingstermijn, het kwijtraken van stukken, de afwijzing van verzoeken en de (summiere) motivatie van de gemeente daarbij.

     

  • Maandenlang zonder inkomen door moeizaam aanvraagproces


    Albert heeft geen inkomen en wil om die reden een uitkering aanvragen op grond van de Participatiewet. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot.

  • In gesprek over de praktijk van de decentralisatiegedachte


    De ombudsman heeft met de bij hem aangesloten gemeentes gesproken over hun ervaringen met de uitvoering van nieuwe taken op het gebied van Jeugd, Zorg en Participatie. Hoe is het om te werken vanuit de decentralisatiegedachte, dichtbij de burger, zonder schotten en gericht op diens leefwereld? Aan de hand van een aantal casus werd tijdens een drietal bijeenkomsten besproken hoe het de gemeenten tot nu toe vergaat, hoe het idealiter zou moeten gaan en welke aandachtspunten er zijn.  

  • Help, mijn fiets wordt verwijderd!


    Onlangs wendt Jacob zich tot de ombudsman. Hij vertelt dat in Amsterdam West stickers op fietsen geplakt worden met de mededeling dat de fiets wordt verwijderd. Hoewel de fiets van Jacob niet meer gloednieuw is (maar wel een nieuw zadel, trappers en banden heeft) wordt deze fiets nog regelmatig door Jacob gebruikt. De fiets staat zelfs geparkeerd in de fietsenrekken voor zijn huis. Jacob verwijdert de sticker voorzover dat gaat.

  • Amsterdam krijgt eigen kinderombudsman


    De Amsterdamse gemeenteraad is op donderdag 2 juli met meerderheid van stemmen akkoord gegaan met het initiatiefvoorstel van PvdA en GroenLinks om een eigen gemeentelijke kinderombudsman voor Amsterdam aan te stellen.