Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Mantelzorgcadeau uitsluitend via de balie verstrekt

Een vrouw en haar zoon zijn mantelzorgers voor verschillende personen. Ze heeft gehoord dat zij van de gemeente Amsterdam een Mantelzorgcadeau kunnen krijgen.

De vrouw print het formulier uit, vult het in en wil naar het stadsloket gaan om het cadeau op te halen. De regen komt echter met bakken uit de lucht, mevrouw is net ziek geweest en wil dus liever niet in dit weer naar buiten.  Mevrouw belt 14020 om te vragen of ze het Mantelzorgcadeau ook via de mail kan aanvragen. De telefoniste geeft haar te kennen dat het nu eenmaal de procedure is dat ze het zelf aan het loket moet afhalen.. Als evrouw vraagt om iemand van de afdeling die de cadeaus uitdeelt te spreken wordt haar medegedeeld dat “die afdeling niet met burgers praat”. De vrouw voelt zich van de wal in de sloot geholpen. Ze belt meteen de ombudsman en vertelt wat er is gebeurd. De ombudsman belt zelf 14020 en krijgt hetzelfde te horen. De ombudsman vraagt verder naar wat er achter het antwoord ‘zo is het nou eenmaal’ zit. De reden hiervoor is dat bij het inleveren van het formulier de identiteit van de mantelzorger vastgesteld moet worden omdat het cadeau meteen meegegeven wordt. Dit vaststellen en meegeven kan niet via de e-mail. De ombudsman vraagt de medewerker van 14 020 om als er nog meer vragen over komen met name aandacht te besteden aan de reden waarom deze procedure zo werkt. Door duidelijke uitleg kunnen negatieve ervaringen voorkomen worden.  De ombudsman koppelt de informatie terug naar mevrouw. Zij begrijpt het en is blij dat het is opgehelderd. Ze wacht even een droog moment af om alsnog met haar zoon naar het stadsloket te gaan.